• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Why have social intervention programs in schools in poverty contexts? Meanings associated with the purpose of the implementation of programs from the actors’ perspective

¿Para qué contar con programas de intervención social en las escuelas en contextos de pobreza? Significados asociados al sentido de la implementación de los programas desde la perspectiva de los actores

Author
Santana López, Alejandra

Mejías Meneces, Evelyn

Saracostti, Mahia

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/2137
10.32457/ejep.v16i1.2137
Abstract
In the implementation processes of educational policies and specific programs, it is crucial that they make sense to the actors involved, as it impacts the levels of adherence and commitment to change. This article presents research that sought to understand the meanings of educational actors regarding the sense of implementing social intervention programs in schools in contexts of poverty. The research was conducted through a qualitative methodology of multiple case studies involving four vulnerable Chilean schools. From a conceptual perspective, references from policy implementation theory were addressed, focusing on implementation conditions and the role of actors. Regarding the results, three groups of meanings stand out that underpin the presence of programs in schools: those centered on the vulnerability of families and children, those centered on the opportunity for teachers to focus on their pedagogical role, and those centered on global societal changes that impact education. It is important for projecting changes and transformations in educational equity that actors comprehend and engage with renewed visions to understand education from a comprehensive approach and with a rights-based perspective.
 
En procesos de implementaci.n de política educativa y de programas en específico, es crucial que estos tengan sentido para los actores involucrados, pues impacta en los niveles de adhesi.n y compromiso con el cambio. Este art.culo da cuenta de una investigación que buscó conocer los significados de actores educativos respecto al sentido de la implementaci.n de programas de intervenci.n social en escuelas en contextos de pobreza. La investigaci.n se realiz. mediante una metodolog.a cualitativa de estudio de casos m.ltiples con cuatro escuelas chilenas vulnerables. Desde el punto de vista conceptual se abordaron referentes propios de la teor.a de implementación de política, enfocándose en lo relativo a condiciones de implementación y rol de actores. En relación con los resultados, destacan tres grupos de significados que fundamentan la presencia de los programas en la escuela: centrados en la vulnerabilidad de las familias y los ni.os/as, centrados en la oportunidad de que el profesor se centre en su función pedagógica y centrados en los cambios societales globales que impactan en la educación. Es importante para proyectar cambios y transformaciones a nivel educativo de equidad que los actores comprendan y se involucren de renovadas visiones para comprender la educación desde un abordaje integral y con perspectiva de derechos.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB