• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

Notas sobre la lectura literaria escolar como experiencia estética: algunos alcances pedagógicos

Author
Sánchez, Ricardo

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/2482
Abstract
The text aims to analyze the scope of literary reading as well as its potential of aesthetic experience, in order to project relevant didactic strategies for one of its fields of occurrence: schools. Methodologically speaking, a conceptual, qualitative and bibliographic approach is adopted whereby some premises of John Dewey, Hans-Robert Jauss and Jorge Larrosa are explored. In its conclusions, the text emphasizes that, to foster reading experiences that highlight their aesthetic potential it is necessary to: explicitly consider subjective and intersubjective domains, nominalize didactic sequences, generate room for creative expression and accept the inseparability between jouissance and conceptual reflection.
 
El objetivo del texto es analizar los alcances de la lectura literaria y su potencial de experiencia estética, a fin de proyectar disposiciones didácticas relevantes para uno de sus campos de ocurrencia: la escolaridad. Metodológicamente hablando, se adopta un enfoque conceptual, cualitativo y bibliográfico a través del cual se exploran algunas premisas de John Dewey, Hans-Robert Jauss y Jorge Larrosa. Entre las conclusiones se destaca que para propiciar experiencias de lectura que releven su potencial estético es necesario: considerar explícitamente dominios subjetivos e intersubjetivos, nominalizar secuencias didácticas, generar espacios de expresión creativa y aceptar la indisociabilidad entre el goce y la reflexión conceptual.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB