Show simple item record

dc.creatorSánchez, Ricardo
dc.date2023-07-21
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/2482
dc.descriptionThe text aims to analyze the scope of literary reading as well as its potential of aesthetic experience, in order to project relevant didactic strategies for one of its fields of occurrence: schools. Methodologically speaking, a conceptual, qualitative and bibliographic approach is adopted whereby some premises of John Dewey, Hans-Robert Jauss and Jorge Larrosa are explored. In its conclusions, the text emphasizes that, to foster reading experiences that highlight their aesthetic potential it is necessary to: explicitly consider subjective and intersubjective domains, nominalize didactic sequences, generate room for creative expression and accept the inseparability between jouissance and conceptual reflection.en-US
dc.descriptionEl objetivo del texto es analizar los alcances de la lectura literaria y su potencial de experiencia estética, a fin de proyectar disposiciones didácticas relevantes para uno de sus campos de ocurrencia: la escolaridad. Metodológicamente hablando, se adopta un enfoque conceptual, cualitativo y bibliográfico a través del cual se exploran algunas premisas de John Dewey, Hans-Robert Jauss y Jorge Larrosa. Entre las conclusiones se destaca que para propiciar experiencias de lectura que releven su potencial estético es necesario: considerar explícitamente dominios subjetivos e intersubjetivos, nominalizar secuencias didácticas, generar espacios de expresión creativa y aceptar la indisociabilidad entre el goce y la reflexión conceptual.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Historia, Geografía y Letras, UMCEes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/2482/2603
dc.rightsDerechos de autor 2023 Ricardo Sánchezes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; No 52 (2023); 106-115en-US
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; Núm. 52 (2023); 106-115es-ES
dc.sourceContextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales; n. 52 (2023); 106-115pt-BR
dc.source0719-1014
dc.source0717-7828
dc.titleNotas sobre la lectura literaria escolar como experiencia estética: algunos alcances pedagógicoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record