• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Syntactic complexity and quality of writing: a developmental study in narrative and explanatory texts by high school students

La complejidad sintáctica y calidad de la escritura: estudio evolutivo en textos narrativos y explicativos de estudios secundarios

Author
Aravena, Soledad

Quezada, Camilo

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/71755
Abstract
The study aims to analyze the relationship between six measures of syntactic complexity (MCS) and the writing quality in adolescents. 160 narrative and explanatory texts written by 80 7th and 11th grade high school students from two schools in Santiago were analyzed. Through a correlational analysis, the results show that the text length is the measure most related to quality in all groups, while other measures of density and syntactic complexity are only related to performance in grade 11. In addition, it was verified that this relationship is also affected by the discourse genre (more MCS in explanations) and the SES (more phrasal resources in high socioeconomic status –SES–, and more clause resources in medium SES). More research is needed on the relationship between syntactic complexity and the quality of writing, a topic of great pedagogical and developmental interest that has not been much studied in Chile.
 
El estudio se propone analizar la relación entre seis medidas de complejidad sintáctica (MCS) y la calidad de la escritura en adolescentes. Se analizaron 160 textos narrativos y explicativos escritos por 80 estudiantes secundarios de séptimo básico y tercero medio de dos colegios de Santiago de distinto nivel socioeconómico (NS). Mediante un análisis correlacional, se determinó que la extensión del texto es la medida más relacionada con la calidad en todos los grupos, mientras que otras medidas de densidad y complejidad sintácticas solo se relacionan con el desempeño en tercero medio. Además, se comprobó que esta relación también se ve afectada por el género discursivo (más MCS en los textos explicativos) y el NS (más recursos frásticos en el NS alto y más recursos clausulares en el NS medio). Se concluye la necesidad de seguir investigando la relación entre complejidad sintáctica y calidad de la escritura, un tópico de gran interés evolutivo y pedagógico que ha sido poco estudiado en Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB