Show simple item record

Sentidos y concepciones sobre la escritura y su enseñanza: las voces de docentes del sistema escolar chileno

dc.creatorConcha, Soledad
dc.creatorEspinosa, María Jesús
dc.creatorRojas, Javier
dc.date2023-08-23
dc.date.accessioned2023-09-05T15:59:09Z
dc.date.available2023-09-05T15:59:09Z
dc.identifierhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/71758
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/233265
dc.descriptionA research is presented on the meanings and conceptions of writing and writing education for secondary education teachers. The work proposes to extend the notions of objective meaning and subjective meaning of education to a disciplinary and didactic dimension. From the intersubjective analysis of eight semi-structured interviews, three teacher profiles were identified that illustrate different ways in which teachers negotiate meaning for the didactics of writing with their students and their contexts. It is observed that the meaninglessness of school writing for students and for the system implies a need to find new meanings, which in many cases includes giving up or narrowing personal meanings and more complex conceptions about writing and its teaching. It is valuable for research in the didactics of writing to study the meanings it has for students and teachers, since this allows us to explore its relationship with the broader crisis of meaning that our school system is currently going through.en-US
dc.descriptionSe presenta una investigación sobre los sentidos y las concepciones sobre la escritura y su enseñanza para docentes de Educación Media. El trabajo propone extender las nociones de sentido objetivo y sentido subjetivo de la educación a una dimensión disciplinaria y didáctica. Del análisis intersubjetivo de ocho entrevistas semiestructuradas se identificaron tres perfiles docentes que ilustran distintas maneras en que las/los docentes negocian un sentido para la didáctica de la escritura con sus estudiantes y sus contextos. Se observa que el sinsentido de la escritura escolar para las/los estudiantes y para el sistema implica una necesidad de encontrar nuevos sentidos, lo que en muchos casos incluye ceder o acotar sentidos personales y concepciones más complejas sobre la escritura y su enseñanza. Tiene valor para la investigación en didáctica de la escritura estudiar los sentidos que tiene para estudiantes y docentes, pues esto permite explorar su relación con el fenómeno amplio de crisis de sentido que atraviesa nuestro sistema escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/71758/74055
dc.rightsDerechos de autor 2023 Lenguas Modernases-ES
dc.sourceLenguas Modernas; Núm. 61 (2023): Primer semestre; pp. 97-126es-ES
dc.source0719-5443
dc.source0716-0542
dc.subjectSentidoses-ES
dc.subjectConcepcioneses-ES
dc.subjectDidáctica de la escrituraes-ES
dc.subjectDocenteses-ES
dc.subjectEducación mediaes-ES
dc.subjectMeaningsen-US
dc.subjectConceptionsen-US
dc.subjectWriting educationen-US
dc.subjectTeachersen-US
dc.subjectHigh school educationen-US
dc.titleMeanings and conceptions about writing and its teaching: the voices of teachers in the chilean school systemen-US
dc.titleSentidos y concepciones sobre la escritura y su enseñanza: las voces de docentes del sistema escolar chilenoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record