• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Writing the Chilean language and literature curriculum: experiences from the construction process

Escribir el currículum chileno de Lengua y Literatura: experiencias del proceso de construcción

Author
Soto, Guillermo

Concha, Soledad

Guajardo, Javiera

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/71764
Abstract
This paper explores the experience of constructing the current 1st to 10th grade Language curriculum in Chile. A central underlying assumption is that the curricular text not only corresponds to an institutional authorship, but is also a discursive process in which curriculum developers and other intervening voices put into play their beliefs, ideologies and knowledge. Using a narrative approach, memories and reflections on this process were recovered through four dialogical interviews with the curriculum team. The results reveal tensions in the curricular discourse regarding the sources and contents of knowledge, as well as the conceptualization of its recipients. A discussion is offered on how the disciplinary and didactic dimensions of language and literature are integrated in the discourse and in the curricular text with definitions of the type of person and the type of society to which the curricular policy is oriented.
 
Este trabajo explora la experiencia de construcción del currículum vigente de la asignatura de Lenguaje en Chile, que va desde 1° básico a 2° medio (1° a 10° grado). Se asume que el texto curricular no solo obedece a una autoría institucional, sino que es un proceso discursivo en que los curriculistas y otras voces intervinientes ponen en juego sus creencias, ideologías y saberes. Usando un enfoque narrativo se recuperaron recuerdos y reflexiones sobre dicho proceso por medio de cuatro entrevistas dialógicas con el equipo de curriculistas. Los resultados revelan tensiones en el discurso curricular relativos a las fuentes y contenidos del saber, así como sobre la conceptualización de sus destinatarios. Se discute cómo las dimensiones disciplinaria y didáctica de la lengua y la literatura se integran en el discurso y en el texto curricular con definiciones sobre el tipo de persona y el tipo de sociedad a los que se orienta la política curricular.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB