Market Places in Colombia: Cultural Creation and Socio-Spatial Organization of Informal Commerce
Plazas de mercado en Colombia: creación cultural y organización socioespacial del comercio informal
Author
Aparicio-Rengifo, Reynaldo
Fonseca-Laverde, Kevin
González-Quintero, Julián Felipe
Full text
https://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/6768610.5354/0718-8358.2023.67686
Abstract
This urban work is an attempt to understand and unveil the socio-spatial organization of informal commerce in Colombian market places, considering their expressions of material culture, their manifestations of cultural creation and the physical-spatial conditions of their working environments. The research lasted three months in the field, where six case studies were carried out in different cities in the national territory, covering the south, center and north of the country in order to provide an account of its diversity. The methodology was developed in three stages: i) review of the literature about the tactics and strategies that informal commerce has to organize and self-organize in public spaces; ii) ethnography and photographic recording; iii) interpretative analysis of formal structures and convenience sampling applied to informal vendors. Finally, the results showed three forms of socio-spatial organization to approach the phenomenon from their "logics" of occupation in the public space of the market places. Este trabajo de carácter urbano es un intento por entender y develar la organización socioespacial del comercio informal en las plazas de mercado colombianas, considerando sus expresiones de cultura material, sus manifestaciones de creación cultural y las condiciones físico-espaciales de sus entornos laborales. La investigación tuvo una duración de tres meses de trabajo en terreno, donde se abordaron seis casos de estudio en distintas ciudades del territorio nacional, procurando cubrir el sur, el centro y el norte del mismo para dar cuenta de su diversidad. La metodología se desarrolló en tres etapas: i) revisión de literatura sobre las tácticas y las estrategias del comercio informal para autoorganizarse en el espacio público; ii) etnografía y registro fotográfico; iii) análisis interpretativo de las estructuras formales y un muestreo por conveniencia aplicado a los vendedores informales. Finalmente, los resultados arrojaron tres formas de organización socioespacial para aproximarse al fenómeno desde su “lógica” de ocupación en el espacio público de las plazas de mercado.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Cultural-contextual triad: An opportunity to ensure cultural relevance in the implementation of intercultural education
Ibáñez Salgado, Nolfa. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 1 (2015); 323-335 -
LA TEORÍA DEL CAPITAL CULTURAL Y LA PARTICIPACIÓN CULTURAL DE LOS JÓVENES. EL CASO CHILENO COMO EJEMPLO
GAYO, MODESTO. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171 -
The theory of cultural capital and the cultural participation of young people. The chilean case as an example
Gayo, Modesto. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171