• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Vocation and teaching profession: dichotomy or complementarity?

Vocación y profesión docente: ¿dicotomía o complementariedad?

Author
Madero Cabib, Cristóbal

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/71486
10.5354/2452-5014.2023.71486
Abstract
This article addresses the role of vocation in the practice of teaching within the framework of the literature on teacher professionalization. Using a qualitative exploratory design, it investigates the characteristics of professionalization and teaching vocation raised by pedagogy students who currently work as teachers in educational establishments in Chile. The results show that teachers conceptualize their vocation with elements of all types of vocation currently dominant in the field. The importance of knowing teachers in depth at the intersection of these two key concepts is discussed.
 
Este artículo aborda el rol de la vocación en el ejercicio de la docencia dentro del marco de la literatura sobre profesionalización docente. Utilizando un diseño exploratorio cualitativo se indaga en las características de la profesionalización y de la vocación docente que levantan estudiantes de pedagogía que trabajan actualmente como docentes en establecimientos educacionales en Chile. Los resultados muestran que los/as docentes conceptualizan su vocación con elementos de todos los tipos de vocación actualmente dominantes en el campo. Se discute la importancia de conocer en profundidad a los/as docentes en la intersección de estos dos conceptos clave.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Satisfaction of health care in hospitalized patients in a teaching hospital and a non teaching hospital 

    Lobos, Adriana; Cardemil, Felipe; Loézar, Cristóbal; González, Vivian; Ortega, Alonso. Revista Chilena de Salud Pública; Vol. 16 Núm. 1 (2012); p. 16-25
  • Professional practices in initial Teacher education: analysis and optimization of its contributions to those who learn and to those who teach to learn "to teach" 

    Cornejo Abarca, José. Pedagogical Studies; Vol. 40 Núm. Especial (2014); 239-256
  • Satisfaction of health care in hospitalized patients in a teaching hospital and a non teaching hospital 

    Lobos, Adriana; Cardemil, Felipe; Loézar, Cristóbal; González, Vivian; Ortega, Alonso. Revista Chilena de Salud Pública; Vol. 16 Núm. 1 (2012); p. 16-25
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB