• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Fundación Observatorio Ñuble
  • Avante: Revista de humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Fundación Observatorio Ñuble
  • Avante: Revista de humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

FROM CONSTRUCTIVIST THEORY TO ADAPTIVE LEARNING; A PEDAGOGICAL EVOLUTION IN THE 21ST CENTURY

DE LA TEORÍA CONSTRUCTIVISTA AL APRENDIZAJE ADAPTATIVO; UNA EVOLUCIÓN PEDAGÓGICA EN EL SIGLO XXI

Author
Loyola Salas, Cristian Israel

Full text
https://revista-avante.com/index.php/inicio/article/view/80
Abstract
This article explores the pedagogical evolution from constructivist theory to adaptive learning in the context of the 21st century. Constructivism, with its student-centered approach and active knowledge construction, has been a cornerstone in education fordecades. However, in an increasingly digitalized and globalized world, new demands and challenges arise that require more flexible and personalized educational approaches. This is where adaptive learning comes into play, leveraging advanced technologies to offer a more individualized, data-driven education. Through a detailed review of these two pedagogical models, the article highlights their similarities, differences, and the potential they hold for transforming education in the future. It argues that while constructivism has laid the groundwork for modern pedagogy, adaptive learning represents the next phase in educational evolution, offering new opportunities for personalization and effectiveness in teaching.
 
Este artículo explora la evolución pedagógica desde la teoría constructivista hasta el aprendizaje adaptativo en el contexto del siglo XXI. El constructivismo, con su enfoque centrado en el alumno y la construcción activa del conocimiento, ha sido un pilar en la educación durante décadas. Sin embargo, en un mundo cada vez más digitalizado y globalizado, surgen nuevas demandas y desafíos que requieren enfoques educativos más flexibles y personalizados. Aquí es donde el aprendizaje adaptativo entra en escena, aprovechando las tecnologías avanzadas para ofrecer una educación más individualizada y basada en datos. A través de una revisión detallada de estos dos modelos pedagógicos, el artículo destaca sus similitudes, diferencias y el potencial que tienen para transformar la educación en el futuro. Se argumenta que, aunque el constructivismo ha sentado las bases para la pedagogía moderna, el aprendizaje adaptativo representa la siguiente fase en la evolución educativa, ofreciendo nuevas oportunidades para la personalización y la eficacia en la enseñanza.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB