Caring, Repairing, and Reimagining: Experiences from the Rural World
Cuidar, reparar y reimaginar: Experiencias desde el mundo campesino
Author
Muñoz, Florencia
Greene, Ricardo
Errázuriz, Tomás
Jacob-Dazarola , Rubén
Full text
https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/5969710.7764/disena.23.Article.3
Abstract
In the era of the Anthropocene and amidst a severe environmental crisis, part of humanity has set out to imagine new ways of addressing global warming, hyper-production of goods, and massive waste generation. Academia and public policies have placed their focus primarily on urban areas, neglecting the experiences that the rural world can offer us. Reversing this trend, this article focuses on a rural sector of the Central Valley of Chile to reveal how, through daily and ‘artisanal’ practices, it is possible to reimagine notions such as creativity, innovation, and adaptability, in the face of changing environments. Specifically, it recognizes the dynamic way in which the inhabitants of rural sectors comprehend objects and the environment; their particular way of living space and time within the local geography; and the role that their tools, technologies, practices, and knowledge play in the daily production of their homes. En tiempos del Antropoceno y de una aguda crisis climática, parte de la humanidad se ha abocado a imaginar nuevas formas de combatir el calentamiento global, la híper-producción de bienes y la producción masiva de basura. Desde la academia y las políticas públicas, la mirada se ha enfocado principalmente en áreas urbanas, desatendiendo las experiencias que el mundo campesino puede ofrecernos. Revirtiendo esta tendencia, el presente artículo se concentra en un sector rural del valle Central de Chile para revelar cómo, desde prácticas cotidianas y “artesanales”, es posible reimaginar nociones como la creatividad, la innovación y la adaptabilidad frente a entornos en transformación. Específicamente, se reconoce la forma dinámica que los habitantes de sectores rurales tienen de comprender los objetos y el entorno, su modo particular de vivir el espacio y el tiempo dentro de la geografía inmediata, y el rol que sus herramientas, tecnologías, prácticas y saberes tienen en la producción cotidiana del hogar.