EXERCISING MY BRAIN DURING THE CONFINEMENT: ANALYSIS OF A PROJECT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION ADAPTED TO WORKING REMOTELY
EJERCITO MI CEREBRO DURANTE EL CONFINAMIENTO: ANÁLISIS DE UN PROYECTO DESARROLLADO DE MANERA TELEMÁTICA EN EDUCACIÓN INFANTIL
Author
Díaz-Díaz, Jorge
Carriedo, Alejandro
Abstract
During the period of home-confinement, the education system had to adapt to unprecedented circumstances. This work shows an educational proposal that was adapted to working remotely. The “Exercising my brain” project is based on physical neuroeducation and specifically on the HERVAT neuroeducational program that was developed through 8 different sessions over two months. The families received all the instructions at the beginning of the week and the children had to do the proposed tasks for 20-25 minutes before carrying out their curricular activities. A total of 19 children participated and information was collected from 12 parents who filled out an online questionnaire in which they reflected their perceptions and evaluations about the project. The results revealed high levels of situational interest and satisfaction from the families. During the home-confinement, a significant increase in playtime with their children was also observed. In this sense, it was detected that those parents who spent more time playing with their children (before and during confinement) perceived greater enjoyment during the development of the project. Durante el periodo de confinamiento domiciliario, el sistema educativo tuvo que adaptarse a unas circunstancias sin precedentes. En este trabajo se muestra una propuesta educativa implementada de manera telemática. El proyecto “Ejercito mi cerebro” se basa en la neuroeducación física y específicamente en el programa neuroeducativo HERVAT que se desarrolló mediante 8 sesiones diferentes a lo largo de dos meses. Las familias recibían las instrucciones al principio de la semana y los niños tenían que hacer las tareas propuestas durante 20-25 minutos todos los días antes de realizar sus actividades curriculares. Participaron 19 niños y se recogió información de 12 familiares que rellenaron un cuestionario online en el que reflejaron sus percepciones y valoraciones sobre el proyecto. Los resultados revelaron altos niveles de interés situacional y de satisfacción por parte de las familias en relación a esta experiencia. También se observó que durante el confinamiento se incrementó notablemente el tiempo de juego con sus hijos. En este sentido, se detectó que los familiares que dedicaban más tiempo a jugar con sus hijos/as (antes y durante el confinamiento) percibieron mayor disfrute durante el desarrollo del proyecto.