• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Beliefs and attitudes of barcelonians towards chilean variety

Creencias y actitudes de los barceloneses hacia la variedad lingüística chilena

Author
Illamola, Cristina

Forment Fernández, Mar

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/73192
Abstract
This study presents the main results on beliefs and attitudes of a stratified sample of 144 informants from Barcelona towards the Chilean variety. Based on the methodology of the Project for the study of beliefs and attitudes towards Spanish varieties in the XXI century (PRECAVES XXI), the results review whether the existence of a “better Spanish” is still valid. Then, it examines the degree of identification of the different varieties of Spanish by participants from Barcelona and, finally, a set of questions, grouped into direct evaluations (cognitive and affective) and indirect evaluations (sociocultural features of the speaker, the country and its culture), are examined to observe attitudes and beliefs towards the Chilean variety. In general, the ratings are positive and, for social factors (gender, age, level of education and L1) and extralinguistic factors (male or female voice) that may explain the differences between groups, the participant’s L1 (Spanish or Catalan), as well as the voice heard (a male or a female voice) should be noted.
 
En el presente estudio se desglosan los principales resultados en torno a las creencias y las actitudes de una muestra estratificada de 144 informantes barceloneses hacia la variedad chilena. A partir de la metodología del Proyecto para el estudio de las creencias y actitudes hacia las variedades del español en el siglo XXI (PRECAVES XXI), los resultados revisan si sigue vigente la existencia de un «mejor español». A continuación, se examina el grado de identificación de las distintas variedades del español por parte de los informantes barceloneses y, finalmente, se ahonda en un conjunto de cuestiones, agrupadas en valoraciones directas (cognitivas y afectivas) e indirectas (rasgos socioculturales de la persona que habla, del país y de la cultura), para observar las actitudes y creencias hacia la variedad chilena. En general, las valoraciones son positivas y, en cuanto a los factores sociales (sexo, edad, nivel de instrucción y L1) y extralingüísticos (voz masculina o femenina) que pueden explicar las diferencias entre grupos, hay que señalar la L1 de los informantes (castellanohablantes iniciales o catalanohablantes iniciales), así como la voz escuchada (voz masculina o voz femenina).
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB