• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Error etiology of grammatical collocations in anglophone learners of spanish as a foreign language

Etiología de errores de colocaciones gramaticales en aprendientes anglófonos de ELE

Author
Oportus Torres, René

Ferreira Cabrera, Anita

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/73203
Abstract
This anglophone learners’ corpus study in Spanish as a foreign language aimed at analysing error etiology in the use of grammatical collocations verb + preposition in proficiency levels A2 and B1. A collocational error taxonomy was used to determine the source (intralingual and interlingual) of the cognitive mechanisms leading to the error by contrasting English-Spanish collocational equivalents. The findings show a greater number of interlingual errors in both levels, which include collocative false selection or omission of the collocative, and collocational addition errors. Nevertheless, overgeneralization error frequency in level B1 surpasses level A2 in intralingual mechanisms. This would reveal greater impact of L2 (Spanish) distinctions as error cause in B1 level. This study contributes to research on the acquisition of intermediate fixedness phraseological units, particularly, to the explanatory aspects of grammatical collocation errors in anglophone learners of Spanish as a foreign language.
 
Este estudio de corpus de aprendientes anglófonos de español como lengua extranjera (ELE) tuvo como objetivo analizar la etiología de errores en el uso de colocaciones gramaticales verbo + preposición en los niveles A2 y B1. Mediante una taxonomía de errores colocacionales se determinó la fuente (intralingual e interlingual) de los mecanismos cognitivos conducentes al error contrastando los equivalentes español-inglés. Los resultados mostraron mayor número de errores interlinguales en ambos niveles, los que se manifiestan como la falsa selección u omisión del colocativo o como errores de adición de rasgos colocacionales. No obstante, también se observa en los mecanismos intralinguales que los errores de sobregeneralización del nivel B1 superan al nivel A2. Esto revelaría mayor impacto de las distinciones de la L2 (español) como causa de error en el nivel B1. Este trabajo aporta al estudio de la adquisición de unidades fraseológicas de fijación intermedia, en particular, al ámbito explicativo de errores en las colocaciones gramaticales en aprendientes anglófonos de ELE.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB