• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item

Learning styles of the University of Chile’s Faculty of Dentistry’s incoming student cohort of 2017 and their relationship with socioeducative indicators

Estilos de aprendizaje de estudiantes de la cohorte de ingreso 2017 de la Facultad de Odontología de la Universidad de Chile y su relación con indicadores socioeducativos

Author
Lefimil Puente, Claudia

Bautista Quiroz, Daniel

Full text
https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/5
10.54802/r.v1.n1.2019.5
Abstract
The Chilean educational system suffers from a problem of socio-economic and academic segregation, that determines that students from vulnerable contexts encounter greater difficulty in achieving academically.  This stems from a gap between the knowledge and skills developed in school, and those that are required to enroll on a university course. Metacognitive support – whereby a learning styles approach teaches the relevant information – is effective in addressing the issue.  This research aims to characterize the learning styles of the University of Chile’s Faculty of Dentistry’s incoming student cohort of 2017 through employing Honey and Alonso’s questionnaire of learning styles, and evaluating if there is a significant relationship between various socioeducative characteristics such as geographical origin, high school grades, results of the university selection tests and type of school. A sample of 66 participants was analyzed, with results showing a predominance of the reflexive style of learning (62,8%).  Significant relationships with learning styles wasn't found.
 
El sistema escolar chileno adolece de un problema de segregación socioeconómica y académica, que determina que estudiantes de contextos vulnerables presenten dificultades para el éxito académico por la brecha entre conocimientos y habilidades desarrolladas en la educación escolar y las requeridas en educación superior. El apoyo metacognitivo es efectivo en abordar esta problemática, donde el enfoque de estilos de aprendizaje entrega información relevante. Esta investigación planteó caracterizar los Estilos de Aprendizaje de estudiantes ingresantes en 2017 a la carrera de Odontología de la Universidad de Chile, mediante la aplicación del Cuestionario de Honey y Alonso (CHAEA) y evaluar su relación con indicadores socioeducativos (región de procedencia, vía de ingreso, promedio de notas de enseñanza media y dependencia del establecimiento escolar). Se caracterizó una muestra de 66 participantes, mostrándose predominancia del estilo de aprendizaje reflexivo (62,8%). No se hallaron relaciones estadísticamente significativas entre estilos de aprendizaje y los indicadores socioeducativos evaluados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB