Learning styles of the University of Chile’s Faculty of Dentistry’s incoming student cohort of 2017 and their relationship with socioeducative indicators
Estilos de aprendizaje de estudiantes de la cohorte de ingreso 2017 de la Facultad de Odontología de la Universidad de Chile y su relación con indicadores socioeducativos
dc.creator | Lefimil Puente, Claudia | |
dc.creator | Bautista Quiroz, Daniel | |
dc.date | 2019-12-01 | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T18:07:36Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T18:07:36Z | |
dc.identifier | https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/5 | |
dc.identifier | 10.54802/r.v1.n1.2019.5 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239925 | |
dc.description | The Chilean educational system suffers from a problem of socio-economic and academic segregation, that determines that students from vulnerable contexts encounter greater difficulty in achieving academically. This stems from a gap between the knowledge and skills developed in school, and those that are required to enroll on a university course. Metacognitive support – whereby a learning styles approach teaches the relevant information – is effective in addressing the issue. This research aims to characterize the learning styles of the University of Chile’s Faculty of Dentistry’s incoming student cohort of 2017 through employing Honey and Alonso’s questionnaire of learning styles, and evaluating if there is a significant relationship between various socioeducative characteristics such as geographical origin, high school grades, results of the university selection tests and type of school. A sample of 66 participants was analyzed, with results showing a predominance of the reflexive style of learning (62,8%). Significant relationships with learning styles wasn't found. | en-US |
dc.description | El sistema escolar chileno adolece de un problema de segregación socioeconómica y académica, que determina que estudiantes de contextos vulnerables presenten dificultades para el éxito académico por la brecha entre conocimientos y habilidades desarrolladas en la educación escolar y las requeridas en educación superior. El apoyo metacognitivo es efectivo en abordar esta problemática, donde el enfoque de estilos de aprendizaje entrega información relevante. Esta investigación planteó caracterizar los Estilos de Aprendizaje de estudiantes ingresantes en 2017 a la carrera de Odontología de la Universidad de Chile, mediante la aplicación del Cuestionario de Honey y Alonso (CHAEA) y evaluar su relación con indicadores socioeducativos (región de procedencia, vía de ingreso, promedio de notas de enseñanza media y dependencia del establecimiento escolar). Se caracterizó una muestra de 66 participantes, mostrándose predominancia del estilo de aprendizaje reflexivo (62,8%). No se hallaron relaciones estadísticamente significativas entre estilos de aprendizaje y los indicadores socioeducativos evaluados. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Vicerrectoría Académica (VRA) | es-ES |
dc.relation | https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/5/64 | |
dc.rights | Derechos de autor 2019 Claudia Lefimil Puente, Daniel Bautista Quiroz | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | es-ES |
dc.source | Electronic Journal of Research in University Teaching; Vol. 1 No. 1 (2019): REIDU; 1 - 31 | en-US |
dc.source | Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 1 Núm. 1 (2019): REIDU; 1 - 31 | es-ES |
dc.source | 2452-4875 | |
dc.source | 10.54802/r.v1.n1.2019 | |
dc.subject | apoyo academico | es-ES |
dc.subject | insercion en la educacion superior | es-ES |
dc.subject | metacognicion | es-ES |
dc.subject | academic support | en-US |
dc.subject | higher education insertion | en-US |
dc.subject | metacognition | en-US |
dc.title | Learning styles of the University of Chile’s Faculty of Dentistry’s incoming student cohort of 2017 and their relationship with socioeducative indicators | en-US |
dc.title | Estilos de aprendizaje de estudiantes de la cohorte de ingreso 2017 de la Facultad de Odontología de la Universidad de Chile y su relación con indicadores socioeducativos | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Scientific Articles | en-US |
dc.type | Artículos Científicos | es-ES |