From field notes to reflection on pedagogical practicum at the preschool level. An innovative action-research experience
De las notas de campo a la reflexión de la práctica pedagógica en Educación Parvularia. Una experiencia innovadora de investigación-acción
Author
Acosta Peña, Roxana
Arriaza Véliz, María
Alcayaga Rojas, Constanza
Gómez González, Valentina
Abstract
To foster the development of research and reflection skills related to the teaching practicum itself in a preschool setting. A field note record form witht the pedagogical experiences implemented during the practicum was used. Features such as attitude as well as conceptual and methodological knowledge are keystones in the pedagogical practicum that provide the pre-service educator with plenty of challenges and opportunities. The quality of the pedagogical performance was influenced by the socio- emotional environment in the classroom. The role that the tutor teacher played along with the feedback strategies related to the teaching practice were major factors that influenced on the pre-service educator´s attitude and confidence when teaching. Favorecer el desarrollo de competencias investigativas y de reflexión sobre la propia práctica docente en educación parvularia. Se utilizó el registro de notas de campo de las experiencias pedagógicas ejecutadas durante la práctica profesional. Se reflejó la importancia de los aspectos actitudinales, conceptuales y metodológicos en la práctica pedagógica, evidenciando desafíos y oportunidades para la educadora en formación. El ambiente socioemocional al interior del aula influyó en la calidad del desempeño pedagógico. El rol de la educadora guía y las estrategias de retroalimentación de la práctica docente, fueron factores relevantes que influyeron en la sensación de seguridad y confianza al ejercer el rol pedagógico.