• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item

From field notes to reflection on pedagogical practicum at the preschool level. An innovative action-research experience

De las notas de campo a la reflexión de la práctica pedagógica en Educación Parvularia. Una experiencia innovadora de investigación-acción

Author
Acosta Peña, Roxana

Arriaza Véliz, María

Alcayaga Rojas, Constanza

Gómez González, Valentina

Full text
https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/24
10.54802/r.v2.n1.2020.24
Abstract
To foster the development of research and reflection skills related to the teaching practicum itself in a preschool setting. A field note record form witht the pedagogical experiences implemented during the practicum was used. Features such as attitude as well as conceptual and methodological knowledge are keystones in the pedagogical practicum that provide the pre-service educator with plenty of challenges and opportunities. The quality of the pedagogical performance was influenced by the socio- emotional environment in the classroom. The role that the tutor teacher played along with the feedback strategies related to the teaching practice were major factors that influenced on the pre-service educator´s attitude and confidence when teaching.
 
Favorecer el desarrollo de competencias investigativas y de reflexión sobre la propia práctica docente en educación parvularia. Se utilizó el registro de notas de campo de las experiencias pedagógicas ejecutadas durante la práctica profesional. Se reflejó la importancia de los aspectos actitudinales, conceptuales y metodológicos en la práctica pedagógica, evidenciando desafíos y oportunidades para la educadora en formación. El ambiente socioemocional al interior del aula influyó en la calidad del desempeño pedagógico. El rol de la educadora guía y las estrategias de retroalimentación de la práctica docente, fueron factores relevantes que influyeron en la sensación de seguridad y confianza al ejercer el rol pedagógico.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB