From field notes to reflection on pedagogical practicum at the preschool level. An innovative action-research experience
De las notas de campo a la reflexión de la práctica pedagógica en Educación Parvularia. Una experiencia innovadora de investigación-acción
dc.creator | Acosta Peña, Roxana | |
dc.creator | Arriaza Véliz, María | |
dc.creator | Alcayaga Rojas, Constanza | |
dc.creator | Gómez González, Valentina | |
dc.date | 2020-07-01 | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T18:07:37Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T18:07:37Z | |
dc.identifier | https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/24 | |
dc.identifier | 10.54802/r.v2.n1.2020.24 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239936 | |
dc.description | To foster the development of research and reflection skills related to the teaching practicum itself in a preschool setting. A field note record form witht the pedagogical experiences implemented during the practicum was used. Features such as attitude as well as conceptual and methodological knowledge are keystones in the pedagogical practicum that provide the pre-service educator with plenty of challenges and opportunities. The quality of the pedagogical performance was influenced by the socio- emotional environment in the classroom. The role that the tutor teacher played along with the feedback strategies related to the teaching practice were major factors that influenced on the pre-service educator´s attitude and confidence when teaching. | en-US |
dc.description | Favorecer el desarrollo de competencias investigativas y de reflexión sobre la propia práctica docente en educación parvularia. Se utilizó el registro de notas de campo de las experiencias pedagógicas ejecutadas durante la práctica profesional. Se reflejó la importancia de los aspectos actitudinales, conceptuales y metodológicos en la práctica pedagógica, evidenciando desafíos y oportunidades para la educadora en formación. El ambiente socioemocional al interior del aula influyó en la calidad del desempeño pedagógico. El rol de la educadora guía y las estrategias de retroalimentación de la práctica docente, fueron factores relevantes que influyeron en la sensación de seguridad y confianza al ejercer el rol pedagógico. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Vicerrectoría Académica (VRA) | es-ES |
dc.relation | https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/24/29 | |
dc.rights | Derechos de autor 2020 Roxana Nora Acosta Peña, María José Arriaza Véliz, Constanza Alcayaga Rojas, Valentina Gómez González | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | es-ES |
dc.source | Electronic Journal of Research in University Teaching; Vol. 2 No. 1 (2020): REIDU; 121 - 142 | en-US |
dc.source | Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 2 Núm. 1 (2020): REIDU ; 121 - 142 | es-ES |
dc.source | 2452-4875 | |
dc.source | 10.54802/r.v2.n1.2020 | |
dc.subject | educadora de parvulos | es-ES |
dc.subject | formacion inicial docente | es-ES |
dc.subject | investigacion pedagogica | es-ES |
dc.subject | practica pedagogica | es-ES |
dc.subject | preschool teachers | en-US |
dc.subject | pre-service educator | en-US |
dc.subject | pedagogical research | en-US |
dc.subject | pedagogical practicum | en-US |
dc.title | From field notes to reflection on pedagogical practicum at the preschool level. An innovative action-research experience | en-US |
dc.title | De las notas de campo a la reflexión de la práctica pedagógica en Educación Parvularia. Una experiencia innovadora de investigación-acción | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Innovation Experiences | en-US |
dc.type | Experiencias de Innovación | es-ES |