Forensic dentistry and evidentiary law in the educational context. An interdisciplinary strategy based on the project-based learning approach
Odontología forense y derecho probatorio en el contexto educativo. Una estrategia interdisciplinaria a partir del enfoque de aprendizaje basado en proyectos
Author
Kousen David, Juan Marcel
Vargas Velandia, Carlos Julio
Abstract
Design an interdisciplinary didactic strategy for the teaching of evidentiary law and forensic dentistry from the Problem-Based Learning (PBL) approach, through the use of a virtual platform as conceptual and methodological support in the teaching of law in the Colombian context. Qualitative approach in the design of the virtual learning environment and use of the case study as the structural axis of the training proposal, articulated with the problem-based learning strategy (PBL). Points of articulation were identified between a structural need for the administration of justice in Colombia, based on the use of ICT and interdisciplinarity, in a virtual environment of simulation in the practice of the initial training of lawyers, enabling a dialogue between the demands of the academy and the competencies required in current teacher professional development. The development of this first stage of didactic research in law was mainly aimed at integrating forensic dentistry and evidentiary law from the perspective of learning procedural law, managing to design an innovative methodology from the virtual, interactive, meaningful, critical and contextual aspects. Diseñar de una estrategia didáctica interdisciplinar para la enseñanza del derecho probatorio y odontología forense desde el enfoque de Aprendizaje Basado en Problemas (ABP), a través del uso de una plataforma virtual como apoyo conceptual y metodológico en la enseñanza del derecho en el contexto colombiano. Enfoque cualitativo en el diseño del ambiente virtual de aprendizaje y uso del estudio de caso como eje estructural de la propuesta formativa, articulado con la estrategia de aprendizaje basado en problemas (ABP). Se identificó puntos de articulación entre una necesidad estructural de la administración de justicia en Colombia, a partir del uso de las TIC y la interdisciplinariedad, en un ambiente virtual de simulación en la praxis de la formación inicial de abogados, posibilitando un dialogo entre las demandas de la academia y las competencias requeridas en el actual desarrollo profesional docente. El desarrollo de esta primera etapa de investigación didáctica en derecho estuvo dirigido principalmente, en integrar la odontología forense y derecho probatorio en la perspectiva del aprendizaje del derecho procesal, logrando diseñar una metodología innovadora desde lo virtual, interactivo, significativo, crítico y contextual.