Meaningful learning process and social responsibility in the healthcare field
Proceso de enseñanza – aprendizaje significativo y comunidad en el área de la salud
Author
Sánchez Diaz, María de los Remedios
Cardenas Carrillo, Tania Elizabeth
Aguilar Vega, Johanna
Mier Maldonado, Paris
Torralva Sandoval, Francisco Ramón
Méndez Sánchez, Edgar Ramiro
Tapia Solis, Ezequiel
Rosales Aguilar, Martha
Díaz Ramírez, Glenda
González Torres, Verónica
Abstract
To relate active learning and university social responsibility, highlighting the importance of academic activities with values ??to lay the foundations of primary health care. Observational, descriptive and multidisciplinary design with the participation of professors and university students of Medicine, Nutrition and Dentistry careers, from 2nd to 4th semesters to provide primary health care. By means of informed consent, more than 300 residents from different communities were attended, including children, adolescents and adults. The students educated on health with awareness workshops and group dynamics on topics related to social well-being such as pet care, hand washing, toxoplasmosis, COVID-19, food parasites, healthy eating and oral health; blood samples were taken to determine glycemia, cholesterol, triglycerides, blood group and prostate antigen. With this community health care work, in real settings, significant learning was achieved in the areas of biochemistry, histology, physiology, nutrition, special pathology, oral pathology, and oral medicine with dignified treatment of the patient. Relacionar el aprendizaje activo y la responsabilidad social universitaria, resaltando la importancia de actividades académicas con valores para sentar las bases de atención primaria de salud. Diseño observacional, descriptivo y multidisciplinario con participación de profesores y estudiantes universitarios de las carreras de Medicina, Nutrición y Odontología, de 2o-4o semestres para brindar atención primaria de salud. Mediante consentimiento informado se atendió a más de 300 pobladores de diferentes comunidades incluyendo, niños, adolescentes y adultos. Los estudiantes educaron en salud con talleres de concientización y dinámicas grupales en temas relacionados al bienestar social como cuidado de mascotas, lavado de manos, toxoplasmosis, COVID-19, parasitosis alimentaria, plato del buen comer y salud bucal; se tomaron muestras de sangre para determinación de glicemia, colesterol, triglicéridos, grupo sanguíneo y antígeno prostático. Con este trabajo comunitario de atención a la salud, en escenarios reales, se logró el aprendizaje significativo en las áreas de bioquímica, histología, fisiología, nutrición, patología especial, patología y medicina bucal con trato digno al paciente.