• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item

Construyendo caminos hacia otras formas de investigación social y divulgación científica en espacios de educación

Building paths towards other ways of social research and science communication in educational spaces

Author
Méndez Caro, Leyla

Beniscelli Contreras, Leonora

Araya Moreno, Rodrigo

González Herrera, Pedro

Melita Yáñez, Felix

Muñoz Gaytán, Simón

Navarrete Vega, Constanza

Vargas Zuleta, Ivone

Arias Olivares, Stephanie

Arteaga García, Fernanda

Castillo Gripe, Pool

Castro Díaz, Francisca

Jacobs Badilla, María

Martínez Videla, Hernán

Osorio Soliz, Yanela

Reinoso Guerra, Paula

Rivas Galaz, Hans

Vergara Huidobro, Yuyunis

Wormald Mora, Franz

Baeza Rodríguez, Scarleth

Ossandón Núñez, Paulina

Full text
https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/109
10.54802/r.v4.n2.2022.109
Abstract
En este trabajo compartimos una experiencia pedagógica emergida inicialmente desde un curso de Investigación Cualitativa de la carrera de psicología de la Universidad de Antofagasta. Esta experiencia se centró en fortalecer nuestro plan de estudios mediante herramientas de investigación y divulgación científica a partir de lugares de articulación entre estudiantes y docentes e investigadoras con experiencia en metodologías cualitativas y estudios de género/feministas. La experiencia se concreta en una Jornada de Investigación Cualitativa autogestionada. Las Jornadas constituyeron un espacio de solidaridad académica y de reflexión/acción en torno al ejercicio pedagógico y procesos alternativos de producción de conocimientos dentro de las Ciencias Sociales, Artes y Humanidades, desafiando paradigmas hegemónicos. Asimismo, dentro de las instancias de discusión, se reflexionó sobre los desafíos de la investigación social, los modelos económicos que permean la educación, psicopatologización e individualización de la vida, así como las matrices de colonialidad del saber y androcentrismo anquilosadas en el quehacer científico.
 
In this work, we are sharing a pedagogical experience that emerged from a Qualitative Research course in a psychology degree at the University of Antofagasta. This experience focused on strengthening our curriculum through research tools and scientific dissemination by creating connections between students, teachers, and researchers with a background in qualitative methodologies and gender/feminist studies. The experience materialized in a self-managed Seminar on Qualitative Research. The seminar provided a space for academic solidarity and reflection/action around the pedagogical exercise and alternative processes of knowledge production within Social Sciences, Arts, and Humanities, challenging hegemonic paradigms. Additionally, reflections on the challenges of social research, the economic models permeating higher education, the psychopathologization and individualization of life, the colonial matrices of knowledge, and the androcentrism stagnant in scientific work emerged within the instances of discussion.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB