• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Fundación Observatorio Ñuble
  • Avante: Revista de humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Fundación Observatorio Ñuble
  • Avante: Revista de humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

Self-perception of vocal fatigue in university teachers exposed to work noise during face-to-face classes

Autopercepción de fatiga vocal en docentes universitarios expuestos a ruido laboral durante clases presenciales

Author
Farias Fritz, Barbara

Soto Figueroa, Cristina

Neira Morales, Pamela

Full text
https://revista-avante.com/index.php/inicio/article/view/103
Abstract
The voice is very important for people, since they communicate and can work with it, but if you do not work with a technique this can lead to fatigue or vocal pathology in the worst case, but since there are not enough studies that address the issue of vocal fatigue of university teachers in Chile. The general objective is to analyze the vocal self perception of university teachers exposed to noise, before and a fter taking a class. The study is quantitative, descriptive, cross sectional, because the results of assessments of vocal fatigue and noise intake. It is shown that there is a significant difference, since teachers increase their vocal symptoms after takin g a class. An answer can be given to the question and the objectives set, but it is important to continue investigating this topic with other evaluation instruments.
 
La voz es muy importante para las personas, ya que se comunican y pueden trabajar con ella, pero si no se trabaja con una técnica esto puede llevar a una fatiga o patología vocal en el peor de los casos, pero al no existir suficientes estudios que aborden el tema de la fatiga vocal de los docentes universitarios en Chile, El objetivo general es analizar la autopercepción vocal de los docentes universitarios expuestos a ruido, antes y después de realizar una clase El estudio es cuantitativo descriptivo transversal, porque se describirán los resultados de las evaluaciones de fatiga vocal y toma de ruido. Se demuestra que existe una diferencia significativa, ya que los docentes aumentan su sintomatología vocal después de realizar una clase, Se puede dar una respuesta a la pregunta y los objetivos planteados, pero sí es importante seguir investigando este tema con otros instrumentos de evaluación
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB