• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item

TEACHERS' PROFESSIONAL KNOWLEDGE IN THE TEACHING OF SCIENCE OF NOVICE TEACHERS, CONSIDERATIONS OF THEIR WORK IN SECONDARY EDUCATION

SABERES DOCENTES EN PROFESORES PRINCIPIANTES DE CIENCIAS: CONSIDERACIONES DESDE SU QUEHACER EN ENSEÑANZA MEDIA

Author
Reyes C., Cristóbal

Cuellar F., Luigi

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2493
Abstract
The objective of this study is to examine secondary Science teachers’ knowledge, specially the difficulties teachers face in the teaching of the experimental Sciences. A qualitative method was used in this study, with a case study design which analyses the conceptions, feelings and attitudes of three novice Science teachers who currently work in the Bio-Bio región. Following an analytical and interpretative process, a characterization of curricular knowledge, experiential knowledge, disciplinary and pedagogical knowledge was obtained from each one of the participants in the research. The results of this study show, from a qualitative point of view, that in teachers’ knowledge the teaching of contení leads while the scientific disciplinary epistemology is put aside, perpetuating the traditional visión of scientific activity in the new generations.
 
El objetivo de este estudio es analizar los distintos tipos de saberes docentes relacionando las problemáticas que afectan la enseñanza de las ciencias experimentales, en el nivel de educación media en profesores principiantes3. Utilizando una metodología cualitativa y un diseño de estudio de caso, se analizan las concepciones, sentimientos y actitudes de tres profesores de Ciencias Naturales noveles que trabajan en la región del Biobío. Siguiendo un proceso analítico e interpretativo se obtuvo una caracterización de los saberes curriculares, disciplinares y pedagógicos decada uno de los participantes del estudio. Los resultados muestran que en los saberes de los docentes prima la enseñanza de contenidos, relegando a un segundo plano la reflexión crítica acerca de la naturaleza de la ciencia, los análisis histórico-epistemológicos de las nociones científicas, y sus aplicaciones en diversos contextos, perpetuando una visión tradicionalista de la actividadcientífica en las nuevas generaciones.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB