Show simple item record

PARTICIPACIÓN EN CLASES DE MATEMÁTICA: UNA MIRADA INTEGRADA ENTRE EDUCACIÓN MATEMÁTICA CRÍTICA Y FEMINISMO COMUNITARIO

dc.creatorCáceres Saravia, Carla
dc.creatorAstorga Araya, Miguel
dc.date2023-04-13
dc.date.accessioned2024-03-13T12:24:22Z
dc.date.available2024-03-13T12:24:22Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2496
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240876
dc.descriptionDiverse educational research, added to the results obtained in different standardized tests of mathematics, show that men have better results than their female counterparts and that the latter consider themselves good in the subject, unlike the former. This research was developed in a subsidized private institution in Maipú, Chile, whose mathematics department is madeup of female teachers only. There, a seventh year of primary education was observed and surveyed with the purpose of studying, in the subject of mathematics, the participation in classes and self-confidence levels that female students have, compared to their male peers and analyze the results from an integrated visión between Critical Mathematics Education and Community Feminism. The results of the study show that female students particípate less than males in class and that their participation supposes a lesser cognitive challenge, in addition to feeling little confidence. As a conclusión of this research, the need to edúcate critically in mathematics, from a feminist perspective, becomes clear with the purpose of reconciling the previously mentioned differentiations.en-US
dc.descriptionDiversas investigaciones educativas, sumadas a los resultados obtenidos en distintas pruebas estandarizadas de matemática, evidencian que los hombres tienen mejores resultados que sus pares mujeres, considerándose además buenos en la asignatura, a diferencia de ellas. Esta investigación se desarrolló en un establecimiento particular subvencionado de maipú en chile, cuyo departamento de matemática está constituido únicamente por profesoras. Ahí se observó y encuesto a un séptimo básico, con el propósito de estudiar en la asignatura de matemática la participación en clases y la autoconfianza que tienen las estudiantes, en comparación a sus pares hombres y analizar los resultados desde una visión integrada entre educación matemática crítica y feminismo comunitario. Los resultados del estudio muestran que las mujeres participan menos que los varones durante la clase y que su participación supone un menor desafío cognitivo, además de sentir escasa confianza. Como conclusión de esta investigación, se revela la necesidad de educar críticamente en matemática, desde una perspectiva feminista, con el propósito de conciliar dichas diferenciaciones.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2496/2402
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Chilena de Educación Científicaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Educación Científica; Vol. 16 Núm. 2 (2017); 33-39es-ES
dc.source2810-6040
dc.source0717-9618
dc.titlePARTICIPATION IN MATHEMATICS CLASSES: AN INTEGRATED LOOK BETWEEN CRITICAL MATHEMATICS EDUCATION AND COMMUNITY FEMINISMen-US
dc.titlePARTICIPACIÓN EN CLASES DE MATEMÁTICA: UNA MIRADA INTEGRADA ENTRE EDUCACIÓN MATEMÁTICA CRÍTICA Y FEMINISMO COMUNITARIOes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record