• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item

ANÁLISIS DEL CONCEPTO DE CAMBIO QUÍMICO EN LOS LIBROS DE TEXTO DE EDUCACIÓN PRIMARIA

Author
Martín del Pozo, Rosa

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2668
Abstract
The widespread use of the text books makes them one of the most decisive factors in the applying the curricular reforms. On the other hand, they are the most visible product in the didactic conversión of the scientific knowledge. Thats is why they become be prefered the object of the didactic studies. In this work the concept of Chemical change that propose the books of text of Elementary Education (6-12 years) is analyzed. The analysis of the formulation level and of the empirical references proposed by the seven selected publishing companies reveáis us a great diversity of didactic positions, that are not always coherent neither with the curricular prescriptions neither with the results of the Science education research. Finally, some implications are pointed out in the training of the teachers who will have to teach the Chemical phenomena in the fírst educational levels.
 
La enorme implantación de los libros de texto les convierte en uno de los factores decisivos en la puesta en práctica de las reformas curriculares. Por otra parte, son el producto más visible de la transposición didáctica del conocimiento científico. Todo ello, les hace ser objeto preferente de los estudios didácticos. En este trabajo se analiza el concepto de cambio químico que proponen los libros de texto de Educación Primaria (6-12 años). El análisis del nivel de formulación y de los referentes empíricos propuestos por las siete editoriales seleccionadas nos revela una gran diversidad de planteamientos didácticos, que no siempre son coherentes ni con las prescripciones curriculares ni con los resultados de las investigaciones didácticas. Por último, se señalan algunas implicaciones en la formación inicial del profesorado que tendrá que enseñar los fenómenos químicos en los primeros niveles educativos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB