• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item

FORMACIÓN DE PROFESORES DE MATEMÁTICAS EN CHILE

Author
Mena Lorca, Arturo

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2747
Abstract
We give a glimpse of the general situation of Mathematics education in the country (educational policies, elements of global diagnosis of the system, actors’ convergence); we compare and  contrast the disciplinary and pedagogical aspects of teaching; we claim that it is necessary to consider didactical concepts stricto sensu; we point out some elements epistemological in character (both in connection with methodologies and with teaching knowledge). We express the necessity of advancing in a consistent way (analysis of experimentally gotten data; requirement of theoretical frames, inclusión of the actors). On the Mathematics teachers’ training, we propose a desiderátum -la transposition didactique- and a couple of ways of action: Didactical Engineering and Lesson Study.
 
Pasamos breve revista a la situación general de la educación de la Matemática en el país (política educacional, elementos de diagnóstico global del sistema, convergencia de los actores); contrastamos y comparamos los aspectos disciplinarios y los pedagógicos de la enseñanza; aseveramos la necesidad de considerar conceptos didácticos propiamente tales; señalamos elementos de carácter epistemológico (tanto en relación con las metodologías como del conocimiento acerca de la enseñanza). Expresamos la necesidad de avanzar de manera consistente (análisis de datos obtenidos experimentalmente, exigencia de marcos teóricos, inclusión de los actores). Respecto de la formación de los profesores de Matemáticas, proponemos un desiderátum -la transposición didáctica- y un par de caminos de acción: la Ingeniería Didáctica y el Estudio de Clases.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB