• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item

LOS DESAFÍOS EN LA FORMACIÓN DE PROFESORES DE MATEMÁTICA

Author
Felmer A., Patricio

Varas S., Leonor

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2748
Abstract
In this article we analyze, in the first part, the situation of mathematics teachers in Chile in the light of the results of national and international exams where Chilean students have obtained low results, in particular the PISA test. Then the two main tools used to insure the quality of teachers are shown to fail in evaluating the specific characteristics that mathematics teachers should have. In the second part, we propose the use of Standards in order to improve the quality in the formation of future mathematics teachers. Following from the Standards already developed for the formation of high school teachers of mathematics, we propose to implement these ideas for middle and elementary school, and even for pre-school teachers. In the case of middle school teachers we make some specific remarles about the main axis around which the standard should be formulated. It is proposed to advance in a major importance of the mathematic subjeets in all aspeets of disciplinary and pedagogical formation.
 
En la primera parte de este artículo se analiza la  situación de los profesores de matemática en Chile a la luz de los resultados en pruebas nacionales e internacionales, donde los estudiantes chilenos muestran un bajo rendimiento, particularmente en la prueba PISA. Luego se muestran como los dos principales instrumentos de aseguramiento de la calidad de los profesores fallan en la evaluación de características específicas que deberían tener los profesores de matemática. En una segunda parte se propone el uso de estándares para mejorar la formación de profesores de  matemática. A partir de los  estándares para la formación de profesores de matemática de Enseñanza Media, construidos previamente, se propone implementar estas ideas para la formación de profesores de Enseñanza Básica de primer y segundo ciclo, e incluso de Educadores de Párvulos. Para el caso de la formación de profesores de segundo ciclo básico, se entregan condiciones específicas para la formulación de dichos estándares. Se propone avanzar en un incremento de la importancia de la matemática, como eje central y articulador de todos los aspectos disciplinarios y pedagógicos de esta formación .
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB