• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item

EDUCATIONAL TECHNOLOGY: REVIEW AND PERSPECTIVES FOR CURRICULAR REFORM IN CHILE

TECNOLOGÍA EDUCATIVA: REVISIÓN y PERSPECTIVAS PARA INNOVACIONES CURRICULARES EN CHILE

Author
García-Cartagena, Yonnhatan

Olivares-Petit, Carla

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2772
Abstract
This analysis examines academic sources and national and international studies on Technology Education in Chile, aiming to provide insights for curricular updates in primary and secondary education. Twenty-seven articles from the Wos database were reviewed, highlighting that the discipline is taught independently and integrated, sparking debates on uncritical adoption and gender biases. Innovations focus on integrating programming and robotics through project-based approaches, using resources like 3D printers and Arduino. Assessment varies, with a prevalence of process-oriented and inquiry-based evaluations, geared towards solving technological problems. Tensions in computational thinking are identified, progressing from pseudocode to advanced programming languages. The potential role of emerging technologies like Data Science and the Internet of Things in curricular development is discussed. This critical analysis lays a foundation to guide decisions in curriculum updates, considering the effective integration of technology into Chilean education.
 
Este análisis examina fuentes académicas y estudios nacionales e internacionales sobre la Educación en Tecnología en Chile, con el fin de aportar elementos para la actualización curricular en la enseñanza básica y media. Se revisaron 27 artículos de la base de datos Wos, destacando que la disciplina se enseña de manera independiente e integrada, generando debates sobre la adopción acrítica y sesgos de género. Las innovaciones se centran en integrar programación y robótica con enfoques por proyecto, utilizando recursos como impresoras 3D y Arduino. La evaluación varía, predominando las evaluaciones de proceso e indagatorias, orientadas a la resolución de problemas tecnológicos. Se identifican tensiones en el pensamiento computacional, desarrollándose progresivamente desde pseudocódigo hasta lenguajes de programación avanzados. Se discute el potencial papel de nuevas tecnologías como Ciencias de los Datos e Internet de las Cosas en el desarrollo curricular. Este análisis crítico proporciona una base para informar decisiones en la actualización del currículum, considerando la integración efectiva de la tecnología en la educación chilena
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB