. Didactic knowledge: reflections and implications for the development of ethical motivations in the classroom
El saber didáctico: reflexiones e implicancias para el desarrollo de las motivaciones éticas en el aula
Author
Rivera Vicencio, Cristóbal
Abstract
The article presents the pedagogical phases of a didactic experience applied in the religion elective for students in their final year of school. The purpose is to encourage ethical values such as peace, democracy, and human rights beyond religious beliefs. The pedagogical approach is based on a case study and has a methodological design. Theoretical background explores the present status of didactic knowledge and how its epistemic object has evolved over time: starting from Comenius's universal technique to the current triad vision facilitated by epistemological transposition principles. The pedagogical intervention's methodological design is aligned with the qualitative paradigm, aiming to encourage reflection among teachers.
The study's findings indicate that ethical motivations serve as a subjective framework with didactic implications for interdisciplinary training, highlighting the subjects' socio-historical dimension. Este artículo expone las fases pedagógicas de una experiencia didáctica implementada en la asignatura de Religión con estudiantes de último año de educación secundaria, cuyo objetivo era promover motivaciones éticas referidas a la paz, la democracia y los derechos humanos, allende las opciones creyentes de las y los estudiantes. Los antecedentes teóricos describen el estado del arte sobre el saber didáctico y la evolución de su objeto epistémico: desde la técnica universal propuesta por Comenio, hasta la actual visión comprendida como una tríada mediada por principios de transposición gnoseológica. En cuanto al diseño metodológico de la intervención pedagógica, este responde al paradigma cualitativo con el propósito de promover la reflexión docente.
Los resultados de la intervención pedagógica permiten inferir que las motivaciones éticas operan como una matriz subjetiva cuya implicancia didáctica hace posible una formación interdisciplinaria, relevando la dimensión sociohistórica de los sujetos.