Raising the Dead: Repair as Re-appropriation in Critical Design
Resucitar a los muertos: La reparación como reapropiación en el diseño crítico
dc.creator | Doughty, Myf | |
dc.date | 2024-01-31 | |
dc.date.accessioned | 2024-03-26T13:50:54Z | |
dc.date.available | 2024-03-26T13:50:54Z | |
dc.identifier | https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/59645 | |
dc.identifier | 10.7764/disena.24.Article.8 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/241475 | |
dc.description | In this article, I examine Dale Hardiman and Stephen Royce’s critical design work Open Garden: Digital Mirror (2020) to explore their approach to the reuse and modification of electronic waste (e-waste) and proprietary software of the iPhone 8. Drawing on Mark Fisher’s theory of the weird, along with Sara Ahmed’s concept of ‘queer use’ and John Scanlan’s cultural theory of garbage, I consider how the designers’ conspicuously clandestine re-appropriation of the effective and affective properties of discarded devices animates the physical and metaphysical possibilities of repair. I demonstrate how re-appropriation as repair can precipitate a form of weird design that provokes reflection on the possibilities and potentialities of deviance and departure within the discipline. | en-US |
dc.description | En este artículo examino el trabajo de diseño crítico de Dale Hardiman y Stephen Royce Open Garden: Digital Mirror (2020), para explorar la manera en que los autores se aproximan a la reutilización y modificación de los residuos electrónicos y el software propietario del iPhone 8. Basándome en la teoría de Mark Fisher acerca de lo “raro”, así como en el concepto de “uso queer” de Sara Ahmed y la teoría cultural de la basura de John Scanlan, considero cómo la evidente reapropiación clandestina por parte de Hardiman y Royce de las propiedades efectivas y afectivas de los dispositivos desechados anima las posibilidades físicas y metafísicas de la reparación. Muestro cómo la reapropiación, en tanto estrategia de reparación, puede impulsar una forma de diseño raro que provoque reflexiones sobre las posibilidades y las potencialidades de la desviación y las salidas divergentes al interior de la disciplina. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | eng | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Escuela de Diseño Pontificia Universidad Católica de Chile | en-US |
dc.relation | https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/59645/57137 | |
dc.relation | https://revistadisena.uc.cl/index.php/Disena/article/view/59645/57135 | |
dc.rights | Copyright (c) 2024 Myfanwy Doughty | en-US |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 | en-US |
dc.source | Diseña; No. 24 (2024): Repairing Design: Damage, Care, and Fragilities (2nd Issue); Article.8 | en-US |
dc.source | Diseña; Núm. 24 (2024): Reparando el diseño: daños, cuidados y fragilidades (segunda parte); Article.8 | es-ES |
dc.source | 2452-4298 | |
dc.source | 0718-8447 | |
dc.source | 10.7764/disena.24 | |
dc.subject | e-waste | en-US |
dc.subject | weird | en-US |
dc.subject | reuse | en-US |
dc.subject | egress | en-US |
dc.subject | deviant departure | en-US |
dc.subject | residuos electrónicos | es-ES |
dc.subject | raro | es-ES |
dc.subject | reutilización | es-ES |
dc.subject | egreso | es-ES |
dc.subject | salida desviada | es-ES |
dc.title | Raising the Dead: Repair as Re-appropriation in Critical Design | en-US |
dc.title | Resucitar a los muertos: La reparación como reapropiación en el diseño crítico | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Articulos | es-ES |
dc.type | Articles | en-US |
This item appears in the following Collection(s)
-
Diseña
\([0-9]{4}\)