• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad del Desarrollo
  • BASE Diseño e Innovación
  • View Item
  •   Home
  • Universidad del Desarrollo
  • BASE Diseño e Innovación
  • View Item

Paulo Freire’s critical pedagogy contributions to emancipatory design: From cultural invasion towards cultural synthesis

Los aportes de la pedagogía crítica de Paulo Freire al diseño emancipador: De la invasión cultural a la síntesis cultural

Author
Mazzarotto, Marco

Full text
https://revistas.udd.cl/index.php/BDI/article/view/973
10.52611/bdi.num9.2023.973
Abstract
In the quest to overcome the oppression caused by the capitalist modern/colonial world system, we propose the approach still under construction of emancipatory design, based on Paulo Freires’s critical pedagogy. If hegemonic design reinforces oppressive relations through antidialogical practices and cultural invasion, emancipatory design seeks to fight against them through dialog and cultural synthesis of different voices. Throughout the text, invasion and cultural synthesis are defined and examples are analyzed from the author’s experience with design in partnership with social movements in southern Brazil. 
 
Buscando superar la opresión causada por el sistema mundial capitalista moderno/colonial, proponemos el enfoque aún en construcción del diseño emancipador, basado en la pedagogía crítica de Paulo Freire. Si el diseño hegemónico refuerza las relaciones de opresión a través de prácticas antidialógicas y de invasión cultural, el diseño emancipador busca combatirlas a través del diálogo y la síntesis cultural de diferentes voces. A lo largo del texto se definen los conceptos de invasión y síntesis cultural y se analizan ejemplos de la experiencia del autor con el diseño en colaboración con movimientos sociales del sur de Brasil. 
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Cultural-contextual triad: An opportunity to ensure cultural relevance in the implementation of intercultural education 

    Ibáñez Salgado, Nolfa. Pedagogical Studies; Vol. 41 Núm. 1 (2015); 323-335
  • LA TEORÍA DEL CAPITAL CULTURAL Y LA PARTICIPACIÓN CULTURAL DE LOS JÓVENES. EL CASO CHILENO COMO EJEMPLO 

    GAYO, MODESTO. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171
  • The theory of cultural capital and the cultural participation of young people. The chilean case as an example 

    Gayo, Modesto. Última Década; Vol. 21 Núm. 38 (2013): Julio; 141-171
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB