Creation of an input method (IME) of arabic-aljamiado text for spanish keyboards
Creación de un IME (método de entrada) de texto aljamiado-árabe para teclados españoles
Author
Arreola Rodríguez, José Israel
Abstract
In this article, we are going to account the obstacles posed by the linguistic evolution, by the textual types and by the computer tools involved in the creation of an input method editor (IME) of Aljamiado text for Spanish keyboards. The unique adaptations of the historical Aljamiado Hispano-Romance forms based on the classical model of the Arabic alphabet will be described, as well as the challenges that the peculiarities of contemporary Spanish posed to the designer of this Information and Communication Technologies for Education resource (TICE, in Spanish). Based on the proposal of layered editing for the edition of Aljamiado texts, some examples of the application of the resulting spellings to prove the efficiency of this IME as a basic CAT tool will be presented as a test. As a result, a referential outline of the levels of difficulty of reading and writing for the Arabic Aljamiado form of Spanish will be presented. En la presente contribución se hará un recuento de las dificultades impuestas por el cambio lingüístico, por la tipología textual y por las herramientas informáticas implicadas en la creación de un IME (método de entrada) de texto aljamiado para teclados españoles. Se enunciarán las singulares adaptaciones de las formas históricas aljamiadas hispanorromances basadas en el modelo clásico del alifato arábigo, así como los retos que las particularidades del español contemporáneo plantearon al diseñador de este recurso TICE (Tecnologías de la información y la comunicación para la enseñanza). A partir de la propuesta de edición por capas para la edición de textos aljamiados, se presentará, a modo de prueba, algunos ejemplos de aplicación de las grafías resultantes para probar la eficacia de este IME como una herramienta rudimentaria de TAC/TAO (Traducción asistida por computadora). Como resultado, se presentará un esbozo de referencial de los niveles de dificultad de lecto-escritura para la forma aljamiada arábiga del español.