• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Lenguas Modernas
  • View Item

Mapudungun is understanding where we come from: Construing alignment around a heritage language identity in a focus group interaction

Mapudungun is understanding where we come from: Construing alignment around a heritage language identity in a focus group interaction

Author
Tironi, Angela

Arancibia, Cristina

Full text
https://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/75536
Abstract
This article aims to identify and describe how participants in a focus group interaction co-build alignment around shared values and experiences as heritage learners of Mapudungun (Don, 2019; White, 2003; 2010; 2021). Specific attention is paid to how bonds (Knight, 2010; 2013) mapped by resources from the ENGAGEMENT system are negotiated throughout the conversation (Martin, 1992; Ventola, 1979). We adhere to the socio-semiotic perspective postulated by Halliday (1994) and Halliday and Matthiessen (2014) to approach the construing of individual and collective textual identity connected to learning Mapudungun by participants in a focus group. Our findings show that participants’ positioning acts instantiated in patterns of engagement meanings contribute to building axiological alignment around the relevance of Mapudungun for their future teaching professions and their discovery of a new way of perceiving the world through learning the language.
 
Este artículo tiene como objetivo identificar y describir cómo los participantes en una interacción de grupo focal co-construyen la alineación en torno a valores y experiencias compartidas como aprendices de herencia del Mapudungun (Don, 2019; White, 2003; 2010; 2021). Se presta atención específica a cómo los vínculos (Knight, 2010; 2013) mapeados por los recursos del sistema de compromiso se negocian a lo largo de la conversación (Martin, 1992; Ventola, 1979). Nos adherimos a la perspectiva socio-semiótica postulada por Halliday (1994) y Halliday y Matthiessen (2014) para abordar la construcción de la identidad textual individual y colectiva relacionada con el aprendizaje del mapudungun por parte de participantes en un grupo focal. Nuestros hallazgos muestran que los actos de posicionamiento de los participantes, manifestados en patrones de significados de compromiso contribuyen a construir un alineamiento axiológico en torno a la relevancia del mapudungun para sus futuras profesiones docentes y su descubrimiento de una nueva forma de percibir el mundo a través del aprendizaje de la lengua.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB