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Mapudungun is understanding where we come from: Construing alignment around a heritage language identity in a focus group interaction

dc.creatorTironi, Angela
dc.creatorArancibia, Cristina
dc.date2024-07-30
dc.date.accessioned2024-08-26T19:59:39Z
dc.date.available2024-08-26T19:59:39Z
dc.identifierhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/75536
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/244943
dc.descriptionThis article aims to identify and describe how participants in a focus group interaction co-build alignment around shared values and experiences as heritage learners of Mapudungun (Don, 2019; White, 2003; 2010; 2021). Specific attention is paid to how bonds (Knight, 2010; 2013) mapped by resources from the ENGAGEMENT system are negotiated throughout the conversation (Martin, 1992; Ventola, 1979). We adhere to the socio-semiotic perspective postulated by Halliday (1994) and Halliday and Matthiessen (2014) to approach the construing of individual and collective textual identity connected to learning Mapudungun by participants in a focus group. Our findings show that participants’ positioning acts instantiated in patterns of engagement meanings contribute to building axiological alignment around the relevance of Mapudungun for their future teaching professions and their discovery of a new way of perceiving the world through learning the language.en-US
dc.descriptionEste artículo tiene como objetivo identificar y describir cómo los participantes en una interacción de grupo focal co-construyen la alineación en torno a valores y experiencias compartidas como aprendices de herencia del Mapudungun (Don, 2019; White, 2003; 2010; 2021). Se presta atención específica a cómo los vínculos (Knight, 2010; 2013) mapeados por los recursos del sistema de compromiso se negocian a lo largo de la conversación (Martin, 1992; Ventola, 1979). Nos adherimos a la perspectiva socio-semiótica postulada por Halliday (1994) y Halliday y Matthiessen (2014) para abordar la construcción de la identidad textual individual y colectiva relacionada con el aprendizaje del mapudungun por parte de participantes en un grupo focal. Nuestros hallazgos muestran que los actos de posicionamiento de los participantes, manifestados en patrones de significados de compromiso contribuyen a construir un alineamiento axiológico en torno a la relevancia del mapudungun para sus futuras profesiones docentes y su descubrimiento de una nueva forma de percibir el mundo a través del aprendizaje de la lengua.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://lenguasmodernas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/75536/77110
dc.rightsDerechos de autor 2024 Lenguas Modernases-ES
dc.sourceLenguas Modernas; Núm. 63 (2024): Primer semestre; pp. 137-158es-ES
dc.source0719-5443
dc.source0716-0542
dc.subjectAprendizaje de lenguas de herenciaes-ES
dc.subjectMapudungunes-ES
dc.subjectIdentidad de profesores en formaciónes-ES
dc.subjectAlineamientoes-ES
dc.subjectLingüística sistémico-funcionales-ES
dc.subjectSistema de compromisoes-ES
dc.subjectHeritage language learningen-US
dc.subjectMapudungunen-US
dc.subjectPre-service teacher identityen-US
dc.subjectAlignmenten-US
dc.subjectSystemic Functional Linguisticsen-US
dc.subjectEngagement Systemen-US
dc.titleMapudungun is understanding where we come from: Construing alignment around a heritage language identity in a focus group interactionen-US
dc.titleMapudungun is understanding where we come from: Construing alignment around a heritage language identity in a focus group interactiones-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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