• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

Initial training and construction of teaching identity in preschool educators: an analysis from the gender perspective

Formación inicial y construcción de la identidad docente en educadoras de párvulos: un análisis desde el enfoque de género

Author
Vargas Torres , Macarena Esther

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/75460
10.5354/2452-5014.2024.75460
Abstract
The objective of this article is to analyze the experiences of preschool education students during their initial training, and how the hidden gender curriculum contributes to the construction of their teaching identity. This qualitative research, in which group interviews were carried out, was framed in a feminist epistemology. The main findings show that the teaching identity is constructed from the experiences lived in the initial training. A set of characteristic features of the teaching identity of the interviewees was expressed in sexist representations that revealed a feminization of the profession and a reproduction of the roles socially assigned to the feminine, which translates into a teaching identity that perpetuates gender roles.
 
El presente artículo tiene como objetivo analizar las experiencias de las estudiantes de educación parvularia durante su formación inicial y cómo el currículum oculto de género contribuye a la construcción de su identidad docente. Esta investigación, de corte cualitativo, en la que se llevaron a cabo entrevistas grupales, se enmarcó en una epistemología feminista. Los principales hallazgos evidencian que la identidad docente se construye a partir de las experiencias vividas en la formación inicial. Un conjunto de rasgos característicos de la identidad docente de las entrevistadas se expresó en representaciones sexistas que develaron una feminización de la profesión y una reproducción de los roles socialmente asignados a lo femenino, lo que se traduce en una identidad docente que perpetúa los roles de género.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB