Tensions and limits of teacher education and the democratization process of the Brazilian school
Tensiones y límites de la formación docente y el proceso de democratización de la escuela brasileña;
Tensões e limites da formação de professores/as e o processo de democratização da escola brasileira
Author
Eckhardt, Fabiana
Full text
https://nuestramerica.cl/ojs/index.php/nuestramerica/article/view/e570844210.5281/zenodo.5708442
Abstract
The insertion of popular classes in a pedagogy course was the focus of this study that aimed to understand how the demands and expectations of these subjects could contribute to rethink the formation of teachers in this course. The subjects investigated were students of the fifth period of pedagogy course of a private university in the state of Rio de Janeiro, Brazil. Its theoretical-methodological framework was Popular Education and Decolonial Studies, assuming dialogue as a way through participant observation and conversation circles. The research results indicate that the boundary situations of teacher education are caused by the epistemology to which the modern school project and the Brazilian university are linked. La inserción de clases populares en un curso de pedagogía fue el enfoque de este estudio que tuvo como objetivo comprender cómo las demandas y expectativas de estas materias podrían contribuir a repensar la formación de docentes. Se investigó a estudiantes de quinto año de un curso de pedagogía en una universidad privada en el Estado de Río de Janeiro, Brasil. El marco teórico-metodológico fue la educación popular y los estudios decoloniales, asumiendo el diálogo como una forma de observación participante y círculos de conversación. Los resultados de la investigación indican que las situaciones limitantes de la formación del profesorado son causadas por la epistemología a la que están vinculados el proyecto escolar moderno y la universidad brasileña. A inserção das classes populares em um curso de pedagogia foi o foco deste estudo que teve como objetivo entender como as demandas e expectativas desses sujeitos poderiam contribuir para repensar a formação de professores neste curso. Os sujeitos investigados foram estudantes do quinto período de curso de pedagogia de uma universidade privada no estado do Rio de Janeiro, no Brasil. Teve como referencial teórico-metodológico a Educação Popular e os Estudos Decoloniais, assumindo o diálogo como caminho por meio de observação participante e rodas de conversa. Os resultados da pesquisa indicam que as situações-limites da/na formação de professores/as são provocadas pela epistemologia a qual o projeto moderno de escola e a universidade brasileira se vinculam.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The prevalence of the fundamental rights in labor relations: Limits to the employer’s powers in the Brazilian labor reform (bill 13.467/2017): LIMITS TO THE EMPLOYER´S POWERS
Espiúca dos Anjos Siqueira, Rodrigo; Goldschmidt, Rodrigo. Revista Chilena de Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social; Vol. 10 Núm. 20 (2019): Segundo semestre; 57-77 -
Limits and participation potentiality: the experience of the Decentralization of the Cultural Program in Porto Alegre
Cordioli Coto, Gabriela; Carvalho, Cristina Amélia. Polis Revista Latinoamericana; Núm. 36 (2013): Sociedad Civil y democracia en América Latina: desafíos de participación y representación -
Límites a la potestad tributaria y la carga tributaria en Brasil
Caramori Petry, Rodrigo. Revista de Derecho. Escuela de Postgrado; Núm. 5 (2014): Julio; 255-304