• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Psychometric Properties of the Academic Situations Specific Perceived Self-Efficacy Scale (EAPESA) in Ecuadorian university students

Propiedades Psicométricas de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica para Situaciones Académicas (EAPESA) en Universitarios del Ecuador

Author
Regatto-Bonifaz, Jacqueline

Viteri-Miranda, Victor

Moreta-Herrera, Rodrigo

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/2189
10.32457/ejep.v16i2.2189
Abstract
Objective: To analyze the factorial structure, measurement equivalence, internal consistency, difficulty, and discrimination of the Academic Situations Specific Perceived Self-Efficacy Scale (EAPESA) in a sample of Ecuadorian university students. Methods: The study was based on an instrumental design using postulates from Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT). Participants: 570 students from Ecuadorian public universities, 76% women and 24% men, aged between 17 and 56 years (M= 25.29; SD= 6.5 years). Results: The factorial validity was confirmed through a unifactorial fit model, and the EAPESA was invariant in terms of gender. Additionally, the scale’s reliability is high at both global and group levels. Item discrimination and difficulty were found to be optimal. Conclusion: The EAPESA is a valid and reliable instrument for Ecuadorian university samples. 
 
Objetivo: Analizar la estructura factorial, la equivalencia de medida, la consistencia interna, la dificultad y la discriminación de la Escala de Autoeficacia Percibida Específica de Situaciones Académicas (EAPESA) en una muestra de universitarios del Ecuador. Método: Se empleó un diseño de carácter instrumental y postulados de la Teoría Clásica de Test (TCT) y de Respuesta al Ítem (TRI). Participantes: 570 estudiantes de universidades públicas ecuatorianas, 76% mujeres y 24% varones, edades entre 17 y 56 años (M= 25.29; DT= 6.5 años). Resultados: Se confirma la validez factorial mediante un modelo de ajuste unifactorial, mostrando invarianza de medida por género. La confiabilidad global y por grupos es elevada, y los ítems demuestran óptima discriminación y dificultad. Conclusión: La EAPESA es un instrumento válido y confiable aplicable a muestras universitarias ecuatorianas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB