• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Autónoma de Chile
  • European Journal of Education and Psychology
  • View Item

Resilience and emotional intelligence as predictors of stress level in student teachers

La resiliencia y la inteligencia emocional como predictores del nivel de estrés en estudiantes de magisterio

Author
Izquierdo, Andrea

Perez-Soto, Natalia

Pozo-Rico, Teresa

Gilar-Corbi, Raquel

Full text
https://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejep/article/view/2417
10.32457/ejep.v17i1.2417
Abstract
Scientific research has shown that stress, emotional intelligence, and resilience have an impact on people’s quality of life of individuals. The main purpose of this work is to analyze, on the one hand, the relationship between these three variables; and, on the other hand, the role of emotional intelligence and resilience in predicting the perceived stress level in a sample of 174 students from the Undergraduate degree in Early Childhood Education and Primary Education at the University of Alicante (Spain). The instruments used were: the Spanish version of the Perceived Stress Scale, the Connor-Davidson Resilience Scale, and the Trait Meta-Mood Scale. Since this is a predictive correlational design, the Pearson correlation coefficient and a stepwise multiple regression analysis have been conducted, with the total stress score as the criterion variable. Additionally, to compare profiles (high/loss stress), the general linear model of repeated measures has been employed. The results indicate that: (a) stress is correlated with resilience and emotional intelligence variables; (b) variables such as wit, attention, regulation, and resilience predict the level of stress; and (c) students with higher scores in resilience and emotional intelligence exhibit lower perceived stress. This study aims to contribute to enhancing the understanding of these phenomena in order to develop effective interventions in higher education.
 
La investigación científica ha demostrado que el estrés, la inteligencia emocional y la resiliencia tienen un impacto en la calidad de vida de las personas. La finalidad principal de este trabajo es analizar, por un lado, la relación que existe entre estas tres variables; y, por otro lado, el papel de la inteligencia emocional y la resiliencia en la predicción del nivel de estrés percibido en una muestra de 174 estudiantes de los grados de Maestro en Educación Infantil y Primaria de la Universidad de Alicante (España). Los instrumentos utilizados han sido la versión en español del Perceived Stress Scale, la Escala de Resiliencia de Connor-Davidson y la Escala Trait Meta-Mood. Puesto que se trata de un diseño correlacional de tipo predictivo, se ha analizado el coeficiente de correlación de Pearson y se ha llevado a cabo un análisis de regresión múltiple siguiendo el método paso a paso, cuya variable criterio ha sido la puntuación total del estrés. Además, para comparar los perfiles (estrés alto/bajo) se ha utilizado el modelo lineal general de medidas repetidas. Los resultados muestran que: (a) el estrés correlaciona con las variables de resiliencia e inteligencia emocional; (b) las variables de ingenio, atención, regulación y resiliencia son las predictoras del nivel de estrés; y (c) el alumnado con mejor puntuación en resiliencia e inteligencia emocional es el que muestra menor estrés percibido. Con este estudio se pretende contribuir a mejorar la comprensión de estos fenómenos para desarrollar intervenciones efectivas en la educación superior.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB