Desarrollo de competencias del sujeto docente en la experiencia de los liceos prioritarios
Author
Basoalto Campos, Vidal A.
Abstract
Not only the development of the competences in the so called priority High schools is,for many people, an impossible enterprise, even more, only the fact of conceptualizing them in educational codes is an absurdity, something improper. Arguing from the exemption logic, the desire and the power concéntrate to forbid (Foucault 2002, p.3). It is established, this way, in forbidden word, valid, ofcourse, for other fields, or perhaps for all other fields, except for the educational one.In the first part, we will decode the concept, will deactivate it and will put it in leaming codes, not without stating an oddness, the first absurdity of the contemporary world, a rupture o f the rational thought and determinist, since, rarely, the Chilean society has come to such a widespread consensus. No matter what is epistemológica! the approach with that anyone looks and the ideological intention that faces theanalysis, they all come to the same conclusión: the Chilean educational system needs a change, where there does not seem to be consensus, is in defining the most appropriate change and who or whom are the carrying subjects of this change.Then we will travel towards the real world, we will face indeterminate and uncertain situations, situations of small causes that produce huge effects, situations where the accuracy leaves his privilege place and leaves place to the possibility and to the probabilistic thought, situations where the truth is not absolute but hypothetical, situations where the hands of the mysterious dock of the rabbit tumindiscriminately both towards the right and towards the left. As any unknown world, it will provoke fears, uncertainties and challenges to us.Like any expedition, we need to develop activities aim to prepare us to understand the real world into which we will penétrate. The understanding of this world is the real motive of our expedition. Also, this is a human activity, because of this, our object loses his naturalness and appears like object of collective and social experience, (Vygostki 1995, p.35). We declare that our motivation is to decipher the code of teaching competences necessary for the exercise of the education in a world in constant change and transformation.Appears here, the first social división of work, since, undoubtedly, this is not an exclusive responsibility of the teaching subject, it is a systemic responsibility, where the different instances of the educational process conjúgate, like the State policies and its different instances of control, other actors like parents and tutors, students, managing teachers and financial supporters. Our actions belong to the effort tospecify our practical goals on the subject of teaching professional development and to propose to focus on the competences that are unavoidable for the professional exercise in an uncertain world and in constant change and evolution.Welcome to our adventure, we will travel to the real world: or of the impossible world? Up to where do you want to come? Here is a proposal No sólo el desarrollo de competencias en los Liceos denominados Prioritarios es para muchos una empresa imposible, más aún, el sólo hecho de conceptualizarlas en códigos educativos es un contrasentido, algo impropio. Argumentando desde la lógica exclusionista, el deseo y el poder se concertan para prohibir (Foucault 2002, p.3). Se constituye de esta manera en palabra prohibida, válida seguramente para otros campos, o tal vez para todos los otros, menos para el educativo.En la primera parte decodificaremos el concepto, lo desactivaremos y lo pondremos en códigos de aprendizaje, no sin antes constatar una rareza, un primer contrasentido del mundo contemporáneo, un quiebre del pensamiento racional y determinista, puesto que rara vez la sociedad chilena ha llegado a un consenso tan generalizado. Cualquiera que sea el enfoque epistemológico con que se mire, cualquiera la intención ideológica que orienta el análisis, todos llegan a la misma conclusión: el sistema educativo chileno necesita un cambio, donde no parece haberconsenso es en definir el cambio más apropiado y quien o quienes son los sujetos portadores de ese cambio.Luego viajaremos hacia el mundo real, nos encontraremos con situaciones indeterminadas e inciertas, situaciones de causas pequeñas que producen grandes efectos, situaciones donde la exactitud abandona su lugar de privilegio y deja paso a la posibilidad y al pensamiento probabilístico, situaciones donde la verdad no es absoluta sino hipotética, situaciones donde las manecillas del misterioso relojdel conejo giran indistintamente tanto hacia la derecha como hacia la izquierda.Como todo mundo desconocido seguramente nos provocará temores, incertezas y desafíos.Como toda expedición, necesitamos desarrollar actividades cuyo objeto sea preparamos para comprender el mundo real en el que nos adentraremos. La comprensión de este mundo es nuestro verdadero motivo de la expedición. Además, ésta es una actividad humana, por ello, nuestro objeto pierde su naturalidad y aparece como objeto de experiencia colectiva y social, (Vygostki 1995, P-35).Declaramos que nuestra motivación es descifrar el código de competencias docentes necesarias para el ejercicio de la enseñanza en un mundo en constante cambio y transformación.Aparece aquí una primera división social del trabajo, ya que sin duda ésta no es responsabilidad exclusiva ni única del sujeto docente, es una responsabilidad sistémica, donde se conjugan las diferentes instancias del proceso educativo, como las políticas de estado y sus diferentes instancias de control, otros actores como apoderados, estudiantes, docentes directivos y sostenedores. Nuestras acciones pertenecen al esfuerzo por concretar nuestras metas prácticas en materia de desarrollo profesional docente y proponer focalizar las competencias que soninsoslayables para el ejercicio profesional en un mundo incierto y en constante cambio y evolución.Bienvenidos a nuestra aventura, viajaremos al mundo real ¿o de lo imposible? ¿Hasta dónde quieres llegar? He aquí una propuesta.