Educational and Permanent Formation: Offers of Innovation in the Education of the Sciences, towards the creation of Educatives Communities.
Formación docente continua: Propuestas de innovación en la enseñanza de las ciencias, hacia la creación de comunidades educativas
Author
Rocco Guzmán, Sergio
Abstract
The educative formation the teachers in Sciences, is for decades a fundamental factor for the changes that they propose in education. Many have been the efforts for promoting in the teachers the update of contents as also the incorporaron of methodological offers that support and favor the leaming in the students.In this context of favoring the professional constant development, it is that an alliance has taken place between the Faculty of Chemistry and Biology of the University of Santiago of Chile, PRIDE Chile and Arquimed’s Educational Services, to carry out a Diplomat in “ Innovation in education of the Sciences “, that seek to support the development of scientific and technological skills in teachers who realize scientific Education in schools and college, in addition a module of management joins, in order that the teachers possess the necessary tools to develop projeets thatallow them to increase his resources for the leaming of his students, incorporating systems the collection of date and information.The Diplomat this one raised as the first part of a process, which implies other processes as, is the use of a platform Web ( www.nativoinec.cl) for the exchange of experiences between university teachers, teachers of classroom, students, and tutors. A later stage contemplates the formation of centers of leaming for the teachers and students. These centers will be specially like a constant support to the masters, who will be able to come and to accede to different courses both in science and in science technology resources delivering him a support to her schemes of work.In the first stage, the development of the Diplomat, it has been designed by two essential concepts: 1. To achieve an interrelationship between university and educational teachers of classroom, both in the classes, laboratories and in the platform Web. 2. Use of technology for the education of the Sciences, it joins in the laboratories of the university and in addition to every educational assistant to the gradúate theie will do delivety of a kit of sensor; (pH, voltage. and temperaturel more one software of coliection of Information, for Computer, as also the use of theplatform web.The set of activities and development of tools shape the educative community called INEC (Innovation for Sciencie's Education). La formación docente en Ciencias, es desde hace décadas un factor fundamental para los cambios que se proponen en educación. Muchos han sido los esfuerzos por promover en los docentes la actualización de contenidos como también la incorporación de propuestas metodológicas que apoyen y favorezcan el aprendizaje en los alumnos.En este contexto de favorecer el desarrollo profesional continuo, es que se ha producido una alianza entre la Facultad de Química y Biología de la Universidad de Santiago de Chile, PRIDE Chile y Servicios Educativos de Arquimed, para llevar a cabo un diplomado en “Innovación en enseñanza de las Ciencias”, que buscan apoyar el desarrollo de habilidades científicas y tecnológicas en docentes que realizan Educación científica en escuelas y liceos, además se incorpora un modulo de gestión, para que los docentes cuenten con las herramientas necesarias para desarrollar proyectos que les permitan incrementar sus recursos para el aprendizaje de sus alumnos, incorporando recursos tecnológicos como sistemas de recolección de datos.El diplomado esta planteado como una primera parte de un proceso, que implica otros procesos como es el uso de una plataforma Web (www.nativoinec.cl) para el intercambio de experiencias entre docentes universitarios especialistas, docentes de aula, alumnos, y tutores. Una posterior etapa se contempla la formación de centros de aprendizaje para los docentes y alumnos. Estos centros serán especialmente comoun apoyo continuo a los docentes, quienes podrán acudir y acceder a diferentes cursos tanto en ciencia como en informática educativa entregándole un apoyo a sus esquemas de trabajo.En la primera etapa, desarrollo del diplomado, se ha diseñado con dos conceptos esenciales: 1. Lograr una interrelación entre docentes universitarios y docentes de aula, tanto en las clases, laboratorios como en la plataforma Web. 2- Uso de tecnología para la enseñanza de las ciencias, se incorpora en los laboratorios de la universidad y además a cada docente asistente al diplomado se le hará entrega de un kit de sensores (pH, voltaje, y temperatura) mas un software de recolección de datos, para computador, como también el uso de la plataforma web.El conjunto de actividades y desarrollo de herramientas conforman la denominada comunidad educativa INEC (Innovación en Enseñanza de las Ciencias).