Which are the social representations on masculine of the students of pedagogo in the contexts of initial educational formation? some explanatory models and units of sense of the men
¿Cuáles son las representaciones sociales sobre masculinidad de los estudiantes de pedagogía, en los contextos de formación docente inicial? algunos modelos explicativos y unidades de sentido de los varones
Author
Lizana Muñoz, Verónica
Abstract
The Initial Educational Formation is framed in a plan of strategic development, that it fortifies status of the profession and the levéis of qualification of his actors’ protagonist. Although, in Chile deep changes in the educative policies are demonstrated, persist naked crilical in the initial formation and continúes of the teaching staff. personal, academic, professional and social a formation that invisibiliza the representacionales operalions associated to the sort relations, and the identitarias experiences relative to the sexual difterence, of the teacher an teacher education, sludents of pedagogy and teacher in exercise. This document presents/displays the social representations on explanatory masculinc of the studenls of pedagogy, some models and units of sense of the MEN on sex, body and masculine sexuality, and the cultural pattems that condition their behaviours, in the formatives contexts and processes. These findings of investigation constitute an extract of the Thesis of Master in Studies of Sort and Culture mention Humanities, "Social representations on masculine, feminine, heterosexual and homosexual of the students of pedagogy, in the contexts of Inilial Educational Formation", presented/displayed year 2007, in the University of Chile. La Formación Docente Inicial está enmarcada en un plan de desarrollo estratégico, que fortalezca el estatus de la profesión y los niveles de calificación de sus actores protagónicos/as. Si bien en Chile se evidencian profundos cambios en las políticas educativas, persisten nudos críticos en la formación inicial y continua del profesorado. Una formación personal, académica, profesional y social que invisibiliza las operaciones representacionales asociadas a las relaciones de género, ylas experiencias identitarias relativas a la diferencia sexual de los/las formadores/as de docentes, estudiantes de pedagogía y profesores/as en ejercicio. Este documento presenta las representaciones sociales sobre masculinidad de LOS estudiantes de pedagogía, algunos modelos explicativos y unidades de sentido de LOS VARONES sobre sexo, cuerpo y sexualidad masculina, y los patrones culturales que condicionan sus comportamientos, en los contextos y procesos formativos. Estos hallazgos de investigación constituyen un extracto de la Tesis de Magíster en Estudios de Género y Cultura mención Humanidades, “Representaciones sociales sobre masculinidad, feminidad, heterosexualidad y homosexualidad de los/las estudiantes de pedagogía, en los contextos de Formación Docente Inicial”, presentada el año 2007, en la Universidad de Chile.