La alianza familia-escuela como una condición necesaria para lograr mejores aprendizajes
Author
Villarroel Rosende, Gladys
Abstract
In spite of the important educational investments and transformations that are taking place in our society in order to improve the quality of education, the students’ educational achievement is still low and varíes according to social class. Families belonging to these groups face great difficulties to guarantee life necessary conditions for basic cognitive development and for an adequate primary socialization process. Under these conditions, the establishment of a real relationship between family and school is thoughl to be a priority if the quality of education has to be improved.This paper presents some reflections and research results about the relevance of family as a primary socialization agent; the importance of family and school relationship; the difficulties and obstacles to achieve such relationship and some strategies to make them to become closer. A pesar de las grandes inversiones y transformaciones que se han impulsado en el país para mejorar la calidad de la educación, los logros alcanzados por los alumnos aún siguen siendo insatisfactorios y diferenciales según su grupo de procedencia, resultando más desfavorecidos aquellos que pertenecen a los grupos más pobres donde las familias no pueden garantizar las condiciones materiales de vida necesarias para un desarrollo cognitivo básico ni las condiciones propicias para la socialización primaria. En este contexto y como una forma de superar esta situación, se ha estimado prioritario establecer una alianza entre la familia y la escuela.En este artículo se presentan algunas reflexiones y resultados de investigaciones sobre la importancia de la familia como agente socializador; la importancia de un trabajo conjunto entre familia y escuela; las dificultades para lograr esta alianza y algunas formas de conseguirla.