A descriptive exploratory research about the role in reculars teacher in relation to the attention primary learners with N.E.E. in Valparaíso y Viña del Mar
Estudio exploratorio descriptivo sobre el rol del docente regular frente a la atención de educandos básicos con N.E.E. en Valparaíso y Viña del Mar
Author
Manríquez Pizarro, Lorena L.
Arancibia Frontuto, María V.
Abstract
Te following invesligation made it between the moths of September, 2006 a and July, 2007 had the purpose to explore the role of primary school’s teachers; referring to the attention to learners wilh, Especial Educalive Necessities, in the cities of Valparaíso y Viña del Mar The methodological design developed; replied an exploratory descriptive model, obtaining informalion, through a survey applied to 11 teachers from State school and semi-private school that works with School Integration Project. After the information obtained; a quantitative analysis was made; and another of qualitative order; in order to established an current profile of the regular primary school teacher related to the attention lo learners with N.E.E in the cities before mentioned and at the same time an ideal based on the Marco de la Buena Enseñanza (MBE); and other approach made it caused by the theorical base to carried oul and the resull obtained from it. La presente investigación, realizada entre los meses de septiembre del 2006 y julio del 2007, tuvo como propósito explorar acerca del rol del docente de educación general básica frente a la atención de educandos con Necesidades Educativas Especiales (N.E.E.) en las comunas de Valparaíso y Viña del Mar.El diseño metodológico desarrollado responde a un modelo exploratorio descriptivo, recabando información, mediante un cuestionario aplicado a l l í docentes de escuelas municipalizadas y particulares subvencionadas que trabajan con Proyecto de Integración Escolar (P.I.E.). Tras la información obtenida, se realizó un análisis cuantitativo y otro de orden cualitativo, para así establecer el perfil actual del docente regular básico en cuanto a la atención de educandos con N.E.E. en las comunas antes mencionadas y, a su vez, uno ideal en base a lo que plantea el Marco de la Buena Enseñanza (M.B.E.) y a otros planteamientos creados a raíz de la fundamentación teórica realizada y los resultados que la investigación arroja.