Show simple item record

dc.creatorDíaz Moreno, Leonora
dc.date2023-05-11
dc.date.accessioned2024-12-05T14:44:02Z
dc.date.available2024-12-05T14:44:02Z
dc.identifierhttps://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2568
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246995
dc.descriptionPrincipal elements of the State of the art in the didactics of the mathematics are presented and, in this frame, there are visualized central aspects to consider for the initial and constant formation of the professorship of mathematics. Appears, among other original distinctions of the field of teaching and learnings in mathematics, the notions of the didactic transposition of knowledges and the epistemological, cognitive, didactic and sociocultural obstacles to the learnings. It follows a review of approaches with which there have been investigated the educational processes of formation and update. It is answered to the questions how the teachers learn? How he(she) thinks the professorship? And how he(she) learns to teach the professorship? On this base axes it proposes for teachers' formation of mathematics professorship of the first, sccond and third educational cycles.en-US
dc.descriptionSe presentan elementos principales del estado del arte en la didáctica de la matemática y, en ese marco, se visualizan aspectos centrales a considerar para la formación inicial y continua del profesorado de matemáticas. Se presenta, entre otras distinciones originarias del campo de la enseñanza y los aprendizajes en matemáticas, a las nociones de la transposición didáctica de saberes y los obstáculos epistemológicos, cognitivos, didácticos y socioculturales a los aprendizajes. Sigue una revisión de enfoques con que se han investigado los procesos de formación y actualización docentes. Se responde a las preguntas: ¿Cómo aprenden los profesores?, ¿cómo piensa el profesorado? y ¿cómo aprende a enseñar el profesorado? Sobre esa base se proponen ejes para la formación de profesionales de la enseñanza de la matemática en los niveles básico, medio y superior.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Educación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2568/2470
dc.sourceEducational Perspectives Magazine (REPED); No. 7 (2008); 95-107en-US
dc.sourceRevista Perspectivas Educacionales (REPED); Núm. 7 (2008); 95-107es-ES
dc.source2810-6962
dc.source0718-5030
dc.subjectDidáctica de la matemática, Formación de profesores.es-ES
dc.subjectDidactics of the mathematics, Teachers’ formationen-US
dc.titleUna perspectiva para la formación inicial y continua de profesores desde el estado del arte de la didáctica de la matemáticaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo enviado por investigadoreses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record