¿Cómo ejercen autoridad pedagógica los profesores de enseñanza media? Análisis desde las perspectivas de los estudiantes
Author
Zamora Poblete, Guillermo
Zerón Rodríguez, Ana María
Abstract
For the present study, the authority is understood as the action that exerts the teacher to obtain that the students accept their demands and resign themselves to other possibilities of action that could be equally attractive. The main objective of this investigation is to characterize the forms in which the teachers exert authority from the point of view of their students. We examined the reasons given by the students to explain why they obey some of their teachers. The sample is constituted by 415 students of the second year of secondary education. These students come from lower-middle class socioeconomic sectors of Santiago, Chile. The content analysis we carried out identified five ways in which the teachers exert authority:a) by means of moral exigency; b) by means of the generation of loyalties and affective bonds; c) by means of the fear of the discretionary power; d) by means of a rigorous and demanding education; e) by means of the right and implacable application of the rules of the establishment. The study concludes with a discussion of these results and the challenges that present these kinds of authority for the learning opportunities of the students. Para el presente estudio, la autoridad pedagógica se entiende como la acción que ejerce el profesor' para lograr que los estudiantes acepten sus demandas y renuncien a otras posibilidades de actuación que podrían ser igualmente atractivas. Esta investigación tiene como principal objetivo caracterizar las formas en que los profesores ejercen autoridad desde la perspectiva de sus alumnos1 2. Para ello se examinan las razones que declaran los estudiantes para explicar por qué obedecen a algunos de sus profesores. Se examinan las respuestas de 415 alumnos de IIo E.M. de sectores socioeconómicos medio bajo de la ciudad de Santiago. Se realiza un análisis de contenido y se identifican cinco formas en que los profesores ejercen autoridad: a) mediante exigencias morales; b) mediante la generación de lealtades y vínculos afectivos, c) mediante el temor ante el poder discrecional; d) mediante una enseñanza rigurosa y exigente; e) mediante la aplicación justa e implacable de los reglamentos. El estudio finaliza discutiendo estos resultados y los desafíos que presentan estas formas de autoridad para las oportunidades de aprendizajes de los alumnos.