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dc.creatorCortés Díaz, Lila Beatriz
dc.date2023-06-01
dc.date.accessioned2024-12-05T14:46:33Z
dc.date.available2024-12-05T14:46:33Z
dc.identifierhttps://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2612
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/247039
dc.descriptionWhen the implications that exist between education and the society of information are discussed, it is common to refer to the characteristics of the latter. These inelude the duplication of the amount of knowledge that has to be processed, the transformation of communication systems, the challenges of the environment, and the tremendous speed at which these changes take place. However, an analysis of the requirements and competencies that our students need to possess in order to become critical and participating citizens of society is seldom made.When reflecting on this situation, it is important to determine the role of educational establishments and to what degree Information and Communication Technology (“Tecnologías de la Información, TIC") should play a part in the curriculum. Since there are many kinds of schools, it would be ambitious to postúlate how they ought to inelude such tools in their diverse teaching contexts. Nevertheless, suggestions can be made with regards to the topics to be discussed and variables to be considered in order to progress from merely incorporating Information and Communication Technology to fully integrating it into the curriculum.en-US
dc.descriptionCuando se discute sobre las implicancias existentes en la relación entre la educación y la sociedad de la información se hace referencia a las características de ésta, tales como la duplicación del volumen del conocimiento, la transformación de las comunicaciones, los desafíos que presenta el contexto y lo vertiginoso de los cambios. Pero, suele quedar en el olvido el análisis sobre cuáles son las necesidades y cuáles son las competencias que requieren nuestros alumnos para ser ciudadanos críticos y participativos de la sociedad civil.En esta reflexión, es importante detenerse en cuál debe ser el rol de los establecimientos escolares y qué funcionalidades debería asignársele a las TIC en el entramado curricular. Sería ambicioso plantear cómo los establecimientos deben integrar las TIC en el quehacer pedagógico frente a la diversidad de éstos, pero sí es posible sugerir algunos de los temas a discutir y variables a considerar para avanzar de la incorporación a la integración curricular de las TIC.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Educación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttps://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2612/2520
dc.sourceEducational Perspectives Magazine (REPED); No. 9 (2009); 297-302en-US
dc.sourceRevista Perspectivas Educacionales (REPED); Núm. 9 (2009); 297-302es-ES
dc.source2810-6962
dc.source0718-5030
dc.subjectTecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), Establecimientos escolares, Currículum.es-ES
dc.subjectInformation and Communication Technology, Educational establishments, Curriculum.en-US
dc.titleIntegración curricular de las TIC ¿desafío del siglo XXI?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo enviado por investigadoreses-ES


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