Some considerations on the construction of pedagogical knowledge of teachers
Consideraciones acerca de la constitución del saber pedagógico de los docentes
Author
Nervi Haltenhoff, María Loreto
Nervi Haltenhoff, Hugo
Abstract
This article is the result of a final, though not conclusive, reflection of a research project “The Knowledge of the teacher: Analysis of the teacher training contents” (SOC 04/25-02) Research Department, Vice-chancellor’s office of Research and Development, Universidad de Chile.The paper is an analysis of contemporary teaching reflections, the plausible scientific character of pedagogy and its consequences for professional teaching and training. On the basis of an updated bibliographical account, the contributions of eight consulted Chilean experts support this analysis. Their vast experience in the field of the history and development of the teaching profession is brought together, as well as their thoughts in relation to the challenges facing teacher training transformation in today’s complex society.Towards the end of the article, both conceptual and methodological difficulties are anticipated to be solved regarding the construction of teachers’ knowledge and the Identification of their professional competencies. El artículo es resultado de la reflexión final, sin carácter conclusivo, del proyecto de investigación “Los saberes del profesor: análisis de los contenidos de la formación pedagógica de los docentes” (SOC 04/25-02) del Departamento de Investigación, dependiente de la Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo de la Universidad de Chile.Consiste en un análisis de la reflexión pedagógica contemporánea, la eventual cientificidad de la Pedagogía y sus derivaciones para la formación profesional de nuestros docentes. Sobre la base de una revisión bibliográfica actualizada sobre la temática en estudio, concurren en este análisis las aportaciones de ocho expertos nacionales consultados, quienes, resultante de su vasta experiencia en el campo de la historia y del desarrollo de la profesionalidad docente, entregan sus reflexiones acerca de los desafíos que enfrenta la transformación de la formación de los profesores en la compleja sociedad de hoy.Hacia el final del artículo, se anticipan algunas dificultades a superar en términos conceptuales y metodológicos, acerca de la constitución del saber pedagógico de los docentes y de la identificación de sus competencias profesionales.