Pedagogical knowledge: an option to investigate
El saber pedagógico. Una opción para investigarlo
Author
Díaz Quero, Víctor
Abstract
Teachers elabórate and systematize knowledge during the mediation processes that they develop. Their mediation starts from their practice reconstructing and re-signifying it becomes a reality as a knowledge generator which has not been sufficiently studied in our educational scenarios. This leads to a theoretical vacuum that has implications in: (a) State educational policies, (b) teacher training programs in universities, and (c) educational teaching and pedagogical practice in educational institutions, to mention the most important ones. The paper is epistemologically sustained in symbolic interactionism and in complex thought and proposes an investigative process from an ethno-methodological point of view to theorize from data and in this way explain the construction of pedagogical knowledge. Los docentes elaboran y sistematizan saberes durante los procesos de mediación que desarrollan y esta realidad como generadora de conocimientos, cuando ellos reflexionan desde su práctica reconstruyéndola y resignificándola, no ha sido estudiada de manera suficiente en nuestros escenarios educativos, lo cual origina un vacío teórico que tiene implicaciones en: (a) políticas de docencia del Estado, (b) programas de formación docente de las universidades y (c) ejercicio docente y práctica pedagógica en las instituciones educativas, por citar las más importantes. Este trabajo epistemológicamente se sustenta en el interaccionismo simbólico y en el pensamiento complejo, y propone desde la etnometodología un proceso investigativo para teorizar desde los datos y así explicar la construcción del saber pedagógico.