• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista perspectivas educacionales REPED
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista perspectivas educacionales REPED
  • View Item

Proposal to enhance the learning eight-graders students based on executive functions' development

Propuesta para potenciar el aprendizaje de estudiantes de octavo grado basado en el desarrollo de las funciones ejecutivas

Author
Vidal Vidal, Rosario Macarena

Flores Muñoz, María Fernanda

Full text
https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2886
Abstract
The COVID-19 pandemic has had a profound impact on students, especially adolescents, affecting their executive functions, key cognitive skills for learning. In response, an innovation project was proposed to strengthen these skills in Chilean students aged 13-14 years in eighth grade. A self-assessment of executive functions and interviews with the head teacher were used to evaluate the implementation. The results showed progress in inhibitory control, with improvements in conflict management and handling of stressful situations, although there was a decrease in the ability to reflect before acting. Regarding planning, improvements were observed in the organization of extracurricular activities, goal setting and task prioritization. In addition, there was an increase in the ability to manage time and maintain order in lockers or backpacks. It is concluded that executive functions play a crucial role in student life by facilitating autonomy, participation, interpersonal relationships, problem solving and the learning process.
 
La pandemia de COVID-19 ha tenido un impacto profundo en los estudiantes, especialmente en los adolescentes, afectando sus funciones ejecutivas, habilidades cognitivas clave para el aprendizaje. En respuesta, se propuso un proyecto de innovación para fortalecer estas habilidades en estudiantes chilenos de 13 a 14 años en octavo grado. Se utilizó una autoevaluación de funciones ejecutivas y entrevistas con la profesora jefe para evaluar la implementación. Los resultados mostraron avances en el control inhibitorio, con mejoras en la gestión de conflictos y el manejo de situaciones estresantes, aunque hubo un descenso en la capacidad de reflexionar antes de actuar. En cuanto a la planificación, se observaron mejoras en la organización de actividades extracurriculares, establecimiento de metas y priorización de tareas. Además, se evidenció un aumento en la capacidad de gestión del tiempo y mantenimiento del orden en casilleros o mochilas. Se concluye que las funciones ejecutivas desempeñan un papel crucial en la vida estudiantil al facilitar la autonomía, la participación, las relaciones interpersonales, la resolución de problemas y el proceso de aprendizaje.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB