• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Contextos: Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales
  • View Item

Hacer pedagogía de la memoria en la formación docente. Desafíos en la enseñanza desde una perspectiva de derechos humanos

Author
Peterle, Rocío

Full text
https://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/2900
Abstract
The following article addresses the importance of integrating the pedagogy of memory in teacher training. It analyzes the role of collective memory in the educational process by providing for an understanding of pedagogical experiences from our context, thus contributing to the construction of a critical consciousness in future educators. Then, the literacy campaigns in Argentina and Chile during the 1970s are examined as significant examples of popular education, highlighting their importance in the fight against illiteracy and their historical and political relevance. The text concludes with an invitation to reflect on how these past experiences can enrich contemporary educational practices, especially in the context of a pedagogy committed to human rights and social justice.
 
El siguiente artículo aborda la importancia de integrar la pedagogía de la memoria en la formación docente. Se analiza el papel de la memoria colectiva en el proceso educativo al proporcionar para una comprensión de las experiencias pedagógicas desde nuestro contexto, contribuyendo así a la construcción de una conciencia crítica en los futuros educadores. Luego, se examinan las campañas de alfabetización en Argentina y Chile durante la década de 1970 como ejemplos significativos de educación popular, resaltando su importancia en la lucha contra el analfabetismo y su relevancia histórica y política. El texto concluye con una invitación a reflexionar sobre cómo estas experiencias pasadas pueden enriquecer las prácticas educativas contemporáneas, especialmente en el contexto de una pedagogía comprometida con los derechos humanos y la justicia social.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB