• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Arboles y Rizomas. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Arboles y Rizomas. Revista de Estudios Lingüísticos y Literarios
  • View Item

Note: A review of models for the analysis of conceptual metonymy in cognitive semantics.

Nota: Revisión de modelos para el análisis de la metonimia conceptual en semántica cognitiva.;
Nota: Revisão de modelos para a análise de metonímia conceitual na semântica cognitiva

Author
Román-Navarro, Horacio

Núñez-Torres , Fredy

Román-Navarro, Horacio

Núñez-Torres , Fredy

Román-Navarro, Horacio

Núñez-Torres , Fredy

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/rizomas/article/view/6752
10.35588/ayr.v6i2.6752
Abstract
This note presents an overview of five models to approach the phenomenon of conceptual metonymy within the framework of cognitive semantics (Lakoff & Johnson, 1986, Lakoff, 1987; Langacker, 1993; Kövecses & Radden, 1998, Radden & Kövecses, 1999; Warren, 1999 and 2006, Panther & Thornburg, 1998; and Littlemore, 2015 and 2017). The principles underpinning these theoretical proposals are described, their advantages and limitations are pointed out, and examples from Chilean Spanish are provided. The objective of this review is to bring specialized knowledge about conceptual metonymy closer to schools in Chile, where the curriculum includes this figure of speech.
 
En esta nota se presenta un panorama de cinco modelos del fenómeno de la metonimia conceptual en el marco de la semántica cognitiva (Lakoff y Johnson, 1986, Lakoff, 1987; Langacker, 1993; Kövecses y Radden, 1998, Radden y Kövecses, 1999; Warren, 1999 y 2006, Panther y Thornburg, 1998; y Littlemore, 2015 and 2017). Se describen los principios que sostienen estas propuestas teóricas, se señalan sus ventajas y limitaciones y se proporcionan ejemplos en español de Chile. El objetivo de esta revisión es acercar el conocimiento especializado sobre metonimia conceptual a las escuelas de Chile, donde el currículo demanda el aprendizaje de esta figura retórica. 
 
Esta nota apresenta uma visão geral de cinco modelos do fenômeno da metonímia conceitual dentro da estrutura da semântica cognitiva (Lakoff e Johnson, 1986, Lakoff, 1987; Langacker, 1993; Kövecses e Radden, 1998, Radden e Kövecses, 1999; Warren, 1999 e 2006, Panther e Thornburg, 1998; e Littlemore, 2015 e 2017). Descrevemos os princípios que sustentam essas abordagens teóricas, apontamos suas vantagens e limitações e fornecemos exemplos em espanhol do Chile. O objetivo desta revisão é levar o conhecimento especializado sobre metonímia conceitual às escolas do Chile, onde o currículo exige o aprendizado dessa figura de linguagem.      
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB